Inonu University Journal of the Faculty of Education, cilt.22, sa.3, ss.1993-2012, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada savant bireylerin yaratıcılıklarına dair
literatürde varolan çalışmaların incelenmesi, savant becerileri
sergileyen otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin, Asperger
sendromuna sahip olan bireylerin ve savantların
yaratıcılıklarının sonucunda ne gibi bulgulara ulaşıldığının
belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla “yaratıcılık” ve “savant”
anahtar kelimeleri kullanılarak sistematik bir literatür taraması
yapılmıştır. Anahtar kelimeler sosyal bilimler alanında yaygın
olan veri tabanlarında kullanılarak taramalar yapılmıştır.
Ulaşılan ampirik çalışmalar belirli kriterlere göre araştırmaya
dahil edilmiş, belirli kriterlere göre ise dışlanmıştır. Yapılan
taramalar sonucunda ulaşılan çalışmalar savantların
yaratıcılıkları, otizm spektrum bozukluğuna sahip olan
bireylerin ve Asperger sendromuna sahip bireylerin
yaratıcılıkları ve yaratıcılık konseptleri temaları oluşturularak
incelenmiştir. İncelenen çalışmalarda katılımcıların
yaratıcılıklarını değerlendirmek amacıyla standart testler ve
ürün odaklı değerlendirmeler kullanıldığı gözlemlenmiştir.
İncelemeler sonucunda otizm spektrum bozukluğu olan
bireylerin, Asperger sendromuna sahip olan bireylerin ve
savantların yaratıcılıklarının yüksek olduğu görülmüştür.
Savantların yaratıcılıklarına dair ulaşılan sonuçlar alanyazınla
tartışılmıştır.