Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.1, sa.57, ss.1177-1209, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı sosyobilimsel konu (SBK) öğretiminde model tabanlı sorgulayıcı yaklaşım
uygulamalarının 7. sınıf öğrencilerinin mantıksal düşünme yetenekleri üzerindeki etkisini incelemektir.
Çalışmada “İnsan ve Çevre” ünitesindeki küresel ısınma, sera etkisi, ekolojik ayak izi, madde döngüleri,
biyolojik çeşitlilik, geri dönüşüm, atıklar gibi sosyobilimsel konularla ilgili zenginleştirilmiş model
tabanlı etkinlikler deney grubunda uygulanmıştır. Aynı konular kontrol grubunda ders kitabı temel
alınarak ve düz anlatım, soru cevap gibi geleneksel öğretim yöntemleri kullanılarak işlenmiştir.
Araştırmanın nicel veri toplama aracı “Mantıksal Düşünme Yeteneği Testi” (MDYT), nitel veri toplama
araçları ise model raporları, öğrencilerin oluşturduğu çeşitli modeller, etkinlik kağıtları, etkinlik
günlükleri, yarı yapılandırılmış görüşme formundan oluşmaktadır. Nicel veriler t testi ile nitel veriler
içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda SBK öğretiminde model tabanlı sorgulayıcı
yaklaşım uygulamalarının gerçekleştirildiği deney grubundaki öğrencilerin mantıksal düşünme
yeteneklerinin geliştiği belirlenmiştir.
The aim of this research is to examine the impact of model-based inquiry approach applications in socioscientific issues (SSI) instruction on the logical thinking abilities of 7th-grade students. In the study,
enriched model-based activities related to SSI such as global warming, greenhouse effect, ecological
footprint, material cycles, recycling, and waste in the "Human and Environment" unit were implemented
with the students in the experimental group. The same issues were taught to the students in the control
group using traditional teaching methods such as direct instruction and question-answer sessions, as
presented in the textbook. The quantitative data collection tool in the research was the "Logical Thinking
Ability Test", while the qualitative data collection tools consisted of model reports, various models
created by students, activity sheets, activity journals, and a semi-structured interview form. Quantitative
data were analyzed using the t-test, and qualitative data were analyzed through content analysis. As a result of the research, it was determined that the students in the experimental group, where model-based
inquiry approach applications were conducted in SSI instruction, improved their logical thinking abilities.