SOKAK FOTOĞRAFÇILIĞINDA GÖRSEL HİKÂYE ANLATIMI


Creative Commons License

Işık A.

Sanat & Tasarım Dergisi, cilt.13, sa.2, ss.511-525, 2023 (ESCI) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.20488/sanattasarim.1403858
  • Dergi Adı: Sanat & Tasarım Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Emerging Sources Citation Index (ESCI), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.511-525
  • Hacettepe Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Teknolojinin ilerlemesi ile hikâye anlatımı, radyo veya televizyon gibi iletişim araçlarından çevrimiçi sanatsal ve sosyal ağlara taşınmıştır. Bu ilerlemenin en fazla çeşitlendirdiği ve zenginleştirdiği anlatım dillerinden biri fotoğraf olmuştur. Sokak fotoğrafçılığı ise uygulanabilirliği ve sosyal medyada kolay paylaşılabilirliği nedeniyle bu ilerlemeden fotoğraf dalları arasında en fazla faydalananlardan biridir. Fotoğraf sanatında hikâye anlatımı, seri olarak çekilmiş çoklu görüntülerin aynı konuyu anlatması şeklinde kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı bu görsel dilin sokak fotoğrafçılığı ve hikâye anlatımı bağlamında nasıl icra edildiğinin fotoğraf sanatının geçmişindeki izini sürmek, çağdaş uygulamalarını anlatmak ve örneklendirmektir. Mobil aygıtların popülerleşmesi ile yaşamın bir parçası haline gelen fotoğraf çekme eyleminin sıradanlaşmaması ve anlamını yitirmemesi için çalışmada fotoğrafçıların hikâye anlatıcı yaklaşım kapsamında nasıl özgün uygulamalar yapabileceğine değinilmiş ve bu uygulamalar geçmiş ve çağdaş sanatçıların eserleri ile örneklendirilmiştir. Çalışmanın kuramsal boyutu yanında fotoğraflarla hikâye anlatımını daha iyi uygulayabilmek için ise konum, yerleşim, noksanlık, karakterler gibi çekim teknikleri açısından fotoğrafta anlatımı destekleyici unsurlar ele alınmıştır. Çalışmaya derinlik katması amacı ile sokak fotoğrafları ile hikâye anlatımını geçmişte icra etmiş veya günümüzde icra eden William Eugene Smith, John Free, Clarissa Bonet gibi önde gelen sanatçıların eserleri incelenmiştir. Çalışmanın fotoğrafçılara, sanatçılara ve görsel sanat ve tasarım literatürüne katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
With the advancement of technology, storytelling has moved from communication tools such as radio or television to online artistic and social networks. One of the languages of expression that this progress diversified and enriched the most is photography. Street photography, on the other hand, is one of the photography branches that benefits the most from this progress due to its applicability and easy sharing on social media. In the art of photography, storytelling is used as multiple images taken in series to tell the same subject. The purpose of this study is to trace the history, describe contemporary implementations, and present examples of how this visual language is performed in the context of street photography and storytelling. In order for the act of taking photographs, which has become a part of life with the popularization of mobile devices, not to become ordinary and lose its meaning, it is mentioned in the study how photographers can make original applications within the scope of storytelling approach while these applications are exemplified with works of past and contemporary artists. In addition to the theoretical aspect of the study, with the objective to better apply storytelling with photographs, the determining factors in the photographic composition in terms of shooting techniques such as location, placement, deficiency, and characters are discussed. Towards adding depth to the study, the works of prominent artists such as William Eugene Smith, John Free, and Clarissa Bonet, who performed street photography with storytelling in the past and are performing it today, are examined. The study is expected to contribute to photographers, artists, and the literature in visual arts and design.