Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.1, sa.1, ss.21-32, 2013 (Hakemli Dergi)
u çalışmanın amacı, işbirlikçi öğrenmenin kavramsal değişim üzerindeki etkililiğini incelemek ve çeşitli çalışma
karakteristiklerinin etkisini ortaya çıkarmaktır. Bu bağlamda, literatür taraması sonucu 2001-2012 yılları arasında yapılmış
işbirlikçi öğrenmenin kavramsal değişim üzerindeki etkisini araştıran kodlama protokolüne uygun 15 adet çalışma meta
analiz araştırmasına dahil edilmiştir. Çalışmada meta analiz yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde işlem etkililiği meta
analizi yöntemi kullanılmış olup çalışmaların etki büyüklüklerinin hesaplanmasında Hedge’s d kullanılmıştır. Yapılan analizler
sonucunda işbirlikçi öğrenmenin, geleneksel öğretim yöntemine göre daha etkili olduğu bulunmuştur. İşbirlikçi öğrenmenin
kavramsal değişim üzerindeki etkisine ait genel etki büyüklüğü rastgele etkiler modeline göre d=1,2941 (0,180 standart hata
ve %95’lik Güven Aralığının (CI) alt sınırı 0,9082 ve üst sınırı 1,68) olarak hesaplanmıştır. Bu değer Cohen kriterlerine göre
oldukça büyük bir etki büyüklüğüdür.
The purpose of this study was to determine the overall effectiveness of cooperative learning on conceptual change and to find
out some related characteristics of the study. In this respect, having been carried out between the years 2001 and 2012, 15
studies, which investigated the effectiveness of cooperative learning on conceptual change and met the inclusion criteria, were
included in the meta-analysis research by the literature review. This study followed up a Meta-analysis research approach. The
meta-analysis of treatment effectiveness was the method used for data analysis and Hedge’s d was also used for the calculation
of effect sizes. At the end of the study, it was found that cooperative learning have been quite effective than the traditional
method. The overall effect size for cooperative learning based on random effects model was calculated as 1.2941 (0,180
standard error and confidence interval (95%) lower limit 0,9082 and upper limit 1,68). This is a large effect size according to
Cohen’s criteria.