Verimlilik Dergisi, sa.3, ss.83-113, 2019 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma, T. C. Sağlık Bakanlığı’na bağlı hastanelerde uygulanmaya konan
performansa dayalı ek ödeme sisteminin hastane hizmet kalitesine etkilerini
ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Bu uygulamanın hizmet kalitesine
etkilerini değerlendirmek için oluşturulan anket bir eğitim ve araştırma
hastanesindeki hastane yöneticilerine ve kliniklerde çalışan sağlık personeline
uygulanmıştır. Araştırmada tanımlayıcı istatistik olarak sayı ve yüzde değerleri
verilmiştir. Gruplar arasında fark olup olmadığı Ki-Kare Testiyle incelenmiştir.
Anketi cevaplayan 212 katılımcının değerlendirmelerine göre hastaların;
muayene, tetkik, hastaneye yatmak ve ameliyat olmak için beklediği süreler
azalmış, hasta memnuniyeti artmış ve hastaların hizmet alması daha kolay
hale gelmiştir. Diğer taraftan, gereksiz tetkikler, gereksiz yatışlar, endikasyonsuz
müdahaleler ve etik dışı davranışlar artmıştır.
This study is conducted in order to reveal the effects of the performance based
supplementary payment system on quality of hospital service in training
and research hospitals affiliated to the Ministry of Health. The questionnaire
designed to assess the effects of this practice on service quality is applied to
hospital administrators and health personnel working in a training and
research hospital. In the study, numerical and percentage values are given
as descriptive statistics. Whether there is a difference between the groups is
examined by chi-square tests. According to analysis results of 212 participants;
while waiting time for patient examination, tests, hospitalization and operation
are decreasing, the patient satisfaction in medical services is increasing. On
the other hand, unnecessary tests, hospitalization, interventions without
indication unethical behaviour have increased.