Bilişim ve Hukuk, Güneş Okuyucu Ergün, Editör, Yetkin Basım Yayım ve Dağıtım, Ankara, ss.31-57, 2024
Bazı karar alma aşamalarının popüler kültürde yapay zeka olarak da adlandırılan algoritmalar yoluyla otomatikleştirilmesi, hatta baştan sona özerk hale getirilebilmesi sadece özel sektör bakımından değil, idareler bakımından da tartışılmaya başlanmıştır. Son yıllarda dünyada bu tür idari işlem otomatikleştirme ve özerkleştirme örnekleri görülmektedir. Bu çalışmada idarenin işlemlerinin algoritmikleştirilmesi yoluyla otomatik veya özerk hale getirilmesinin teknolojik içeriği ve sonuçları özetlendikten sonra, bu tür yöntemlerin Türk idare hukuku bakımından niteliği incelenmiştir. Birbirinden farklı tipte algoritmaların farklı hukuki sonuçlarına dair değerlendirmelerde bulunulmuştur. Olay bazlı eğitilen, makine öğrenmesine dayalı algoritmaların işlemlerin gerekçeliliği ilkesi bakımından doğuracağı sorunlara değinilmiştir. Ayrıca, işlemlerin otomatikleştirilmesi ve özerkleştirilmesi kavramları ile idarenin işlemlerinin sayısal olarak açıklanması arasındaki fark açıklanmıştır.
Automating decision-making processes through algorithms (i.e., artificial intelligence) and potentially rendering them fully autonomous, has become a topic of discussion not only in the private sector but also in public administrations. In recent years, instances of administrative process automation and algorithmic autonomy have been observed worldwide. This study aims to summarize the technological aspects and the inherent nature of automating or making administrative acts autonomous through algorithmic processes. Subsequently, it examines the implications of such methods within the framework of Turkish administrative law. The study delves into the legal ramifications of various algorithm types used in the compilation of administrative acts, critically assessing the distinct legal consequences. Special consideration is given to the challenges posed by machine learning- based algorithms, particularly in relation to the duty to give reason (i.e., the principle of justifying the act). Finally, the discussion explores the disparity between the concepts of automation or algorithmic autonomy of acts and the notification thereof through digital means.