Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.39, sa.3, ss.1235-1262, 2019 (Hakemli Dergi)
Lisansüstü eğitim kapsamında yürütülen araştırmalar, ülkelerin bilime ilişkin ürettikleri
politikalara yön vermesi açısından oldukça önem taşımaktadır. Bu çalışmada da, Türkiye’de
2005-2017 yılları arasında ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde fen bilimleri ve matematik
alanlarında yürütülen program değerlendirme lisansüstü tez çalışmalarının demografik
özellikleri, yönteme ilişkin özellikleri, program değerlendirme süreç ve uygulamaları açısından
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın veri seti, güncellik ve program-odaklı yapılan
değişiklikler dikkate alınarak, 2005-2017 yılları arasında temel eğitim ve ortaöğretim düzeyinde
fen bilimleri ve matematik alanlarında yürütülen ve ulusal tez merkezine kayıtlı olan program
değerlendirme lisansüstü tez çalışmaları kapsamında oluşturulmuştur. Elde edilen toplam 60 tez,
araştırma soruları doğrultusunda geliştirilen tez inceleme formu aracılığıyla analiz edilmiştir.
Elde edilen bulgulara göre, program değerlendirme lisansüstü tez çalışmalarının, çoğunlukla
(f=47) yüksek lisans düzeyinde ve ilköğretim anabilim dallarında (f=12) yürütüldüğü; doktora
tezlerinin (f=13) ise eğitim bilimleri (f=4) ve eğitim programları öğretim (f=4) bilim dallarında
tamamlandığı sonucuna ulaşılmıştır. İncelenen çalışmalarda, nitel araştırma yöntemleri en az
tercih edilen yöntem iken; her iki düzeyde de olasılığa dayalı örnekleme yöntemleri ön plana
çıkmaktadır. Veri toplama araçlarında ise genellikle yüksek lisans düzeyinde tek bir veri toplama
aracı (f=30); doktorada ise (f=10) birden fazla veri toplama aracı kullanılmıştır. Program değerlendirmenin gerek kuramsal temelleri gerekse uygulamaya dönük süreçlerinde, her iki
düzeydeki tez çalışmalarında da oldukça yüzeysel ve dar bir kapsamda ele alındığı sonucuna
ulaşılmıştır.