Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.11, sa.3, ss.1105-1129, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, Türk eğitim sisteminin mevcut
politikasının Bronfenbrenner’ın ekolojik sistem kuramı
çerçevesinde seçilmiş mevzuat ekseninde çözümlenmesidir.
Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması
deseni kullanılmıştır. Türk eğitim sisteminin yapısıyla ilgili
mevzuat ve resmî belgeler çalışma grubunu oluşturmaktadır ve
ölçüt örneklem yönteminden faydalanılmıştır. Dokümanların
seçilmesinde, Türk eğitim sisteminin genel yapısına yön veren
güncel politika belgeleri ölçüt alınmıştır. Araştırmanın verileri
ekolojik sistem kuramın katmanları çerçevesinde doküman
analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre
Türk eğitim sisteminin niteliğinin geliştirilmesi için kapsamlı
politikaların üretilmeye çalışıldığı, ailelerin istenen düzeyde
eğitim sistemine dahil edilemediği ve öğretmenlerin mesleki
gelişimini destekleyen politikaların güçlendirilmesi gerektiği
belirlenmiştir. Ayrıca hem okul finansmanı hem de okulların
fiziksel imkanlarının güçlendirilmesine yönelik çabalar yoğun
olmakla birlikte, eğitim paydaşlarının beklentilerinin
karşılanabilmesi için daha fazla çabaya ihtiyaç duyulduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Finansman yapısının eğitim ihtiyaçlarını
karşılamada yeterli olmadığı, laiklik ve demokrasi ilkelerinin
uygulamada sürdürülmesi, geliştirilmesi ve yerleştirilmesinde
zorluklar olduğu ve yatırımların verimliliğinde sorunlar olduğu
görülmektedir.