Cukurova University Faculty of Education Journal, cilt.49, sa.2, ss.895-937, 2020 (ESCI)
Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin eş zamanlı sanal sınıf kullanma eğilimlerine etki eden
değişkenleri ve bu değişkenler arasındaki nedensel ilişkileri incelemektir. Bu amaçla
Kang ve Shin (2015) tarafından geliştirilen Eş Zamanlı Sanal Sınıf Kabul Ölçeği (E-SSKÖ)
Türkçeye uyarlanarak test edilmiştir. Araştırmada Eş Zamanlı Sanal Sınıf Kabul Modeli
(E-SSKM) kuramsal temel olarak ele alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, bir
devlet üniversitesinin çeşitli bölümlerinde öğrenim gören 1. sınıf öğrencileri (n=310)
oluşturmaktadır. Kurulan hipotetik model yapısal eşitlik modeli ile sınanmıştır.
Araştırma bulguları E-SSKM temel alınarak kurgulanan hipotetik modeli doğrulamıştır.
Araştırma sonucunda, öğrencilerin eş zamanlı sanal sınıf kullanım niyetinin, özyeterlilik, yapılandırılmış ders içeriği, öznel norm, sistem erişilebilirliği, yarar algısı,
kullanım kolaylığı algısı değişkenlerince doğrudan veya dolaylı olarak açıklanabildiği ve
ortaya çıkan modelin geçerli, güvenilir ve iyi bir uyum sağladığı görülmüştür. Araştırma
modelinin hedef değişkeni durumundaki davranışsal niyette görülen varyans
değişiminin %77’si kullanım kolaylığı algısı ve yarar algısı tarafından açıklanabilmiştir.
Öz-yeterlilik ve öznel norm değişkenleri, yarar algısı değişkeninde görülen varyans
değişimin %82’sini açıklamıştır. Dışsal değişkenler ise, kullanım kolaylığı algısı
değişkeninde görülen varyans değişiminin %73’ünü açıklamaktadır.
The aim of this study is to investigate the variables affecting the tendency of the
students to use the synchronous virtual classroom and to analyze the causal relations
between these variables. For this purpose the Synchronous Virtual Classroom
Acceptance Scale which was developed by Kang and Shin (2015) was adapted to
Turkish and tested in this study. Synchronous Virtual Classroom Acceptance Model was
used as theoretical background. The study group consists of the prospective teachers
(n=310) studying at various departments of a state university. The hypothetical model
was tested with the structural equation modeling. Research findings confirmed the
hypothetical model based on Synchronous Virtual Classroom Acceptance Model. The
findings showed that the students’ intention to use the synchronous virtual classroom
could be explained directly or indirectly by self-efficacy, systematic lecture content,
subjective norm, system accessibility, perceived usefulness, and perceived ease of use
and the resultant model produced a valid, reliable and good fit. 77% of the variance
observed in behavioural intention explained by perceived usefulness and perceived
ease of use. Self-efficacy and subjective norm explained about 82% of the variance
observed in the perceived usefulness. 73% of the variance seen in perceived ease of
use explained by all exogenous variables.