Fen Egitiminde Ogrencilerin Gelisimini Degerlendirmek Icin Portfolyo Kullanimi Uzerine Bir Inceleme


Creative Commons License

Korkmaz H., Kaptan F.

V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Egitimi Kongresi , Ankara, Türkiye, 16 - 18 Eylül 2002, ss.79

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.79
  • Hacettepe Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, fen eğitiminde kullanılacak bir portfolyo değerlendirme yöntemi geliştirmektir. Çalışmada, araştırmacılar portfolyonun amaçlarını ve öğrencilerin eğitim programı içerisinde gelişimlerini, değişiklikleri göstermek için gerekli veri araçlarını oluşturmuşlardır. Araştırmacılar öğrenciler tarafından kullanılan performans kriterleri, örnek formlar, kayıt tutma stratejileri geliştirmişlerdir. Geliştirilmiş doküman öğrenciler için, onların kendi ilerlemeleri ile belirlenmiş olan standartları karşılaştırmak ve yansıtmak amacıyla bazı yansıtıcı formlar içermektedir. Bu kriteri karşılamak amacıyla, öğrencinin kendi portfolyosunu oluşturmak için gerçek öğrenmeleri açısından ne toplaması gerektiğine karar vermesi sağlanmıştır. Portfolyo değerlendirme yöntemi, kendine güveni ve istekliliği oluşturmanın yanı sıra öğrencileri, ailelerinin ve öğretmenlerinin değerlendirmeleriyle motive eder. Çalışma 2001- 2002 öğretim yılı güz döneminde Beytepe İlköğretim Okulu’nda uygulanmıştır. Bu çalışmaya 33 öğrenci ve onların velileri ile fen bilgisi öğretmeni katılmıştır. Bu çalışmada veri analizinde kullanılan metot niteliksel ve niceliksel metottur. Çalışmanın sonuçları, portfolyo değerlendirme yönteminin fen eğitiminde nitelikli öğrencileri belirlemek, desteklemek, öğrenme ve öğretme sürecini geliştirmek ve bilimsel gelişmeyi izlemek amacıyla kullanılabileceğini göstermiştir.