Trakya Eğitim Dergisi, cilt.14, sa.3, ss.1364-1379, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, Covid-19 pandemisi sonrasında Sakarya’daki ortaokul öğrencilerinin çevresel farkındalık ve çevresel motivasyon düzeylerini cinsiyet ve sınıf düzeyi açısından incelemektir. İlişkisel tarama modelindeki bu çalışmanın katılımcıları, Sakarya ilinin üç ilçesindeki toplam sekiz farklı kamu okulundan kolay ulaşılabilir örnekleme yoluyla seçilen 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencileridir. Veri toplama aracı olarak “Çevresel Farkındalık Ölçeği” ile “Çevresel Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Toplam 398 katılımcıdan yüz yüze toplanan verilere göre, öğrencilerin çevresel farkındalık ve çevresel motivasyon düzeylerinin tüm alt boyutlar dâhil olmak üzere görece yüksek ve olumlu olduğu anlaşılmıştır. Çevresel farkındalık için cinsiyet açısından üç alt boyutta, sınıf düzeyi açısından ise ölçeğin tüm alt boyutlarında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Çevresel motivasyon için cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenleri açısından ilgili ölçeğin birer alt boyutunda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Çalışmada ayrıca öğrencilerin çevresel farkındalık ve çevresel motivasyon düzeyleri ile bazı alt boyutlar arasında pozitif ve düşük düzeyde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Çalışmanın son bölümünde bulgulara ilişkin çeşitli önerilere yer verilmiştir.
The
aim of this study was to examine the environmental awareness and environmental
motivation levels of secondary school students in Sakarya in terms of gender
and grade level after the COVID-19 pandemic. Participants in this correlational
survey were 5th, 6th, 7th, and 8th graders from eight public schools in three
Sakarya districts selected via convenience sampling. The “Environmental Awareness
Scale” and “Environmental Motivation Scale” were used for data collection. Based
on face-to-face data from 398 participants, the findings showed generally high
and positive environmental awareness and motivation levels across all
sub-dimensions. Significant differences in environmental awareness were found
in three sub-dimensions based on gender and in all sub-dimensions based on
grade level. For environmental motivation, significant differences were found
in one sub-dimension of the related scale in terms of gender and grade level variables.
In this study, positive and low-level significant relationships were found
between environmental awareness and environmental motivation levels of students
and some sub dimensions. In the last part of the study, various suggestions pertinent
to the findings are given.