JOURNAL OF EDUCATION AND FUTURE-EGITIM VE GELECEK DERGISI, sa.7, ss.129-140, 2015 (Hakemli Dergi)
Chopin
Etütlerinin Piyano Eğitimindeki Önemi
ve
Op.10 No:5 Üzerine Bir Çalışma Modeli
ÖZ
Piyano
eğitimi alan öğrencilerin piyano çalma becerisini kazanmaları ve ilerletmeleri
için değişik seviyelerde egzersiz ve etütler kullanılarak düzenli şekilde
çalıştırılmaya ihtiyaçları vardır. Piyano literatüründe yer alan ve piyano
eğitimcisi besteciler tarafından yazılmış çalışmalarda kişinin fiziki
kapasitesinin geliştirilmesi ve bu sayede kusursuz müzikal sunuma ulaşmasının
sağlanması amaçlanmıştır. Bu araştırmada özgün ve örnek bir çalışma modeli
kullanılmış ve doğru şekilde uygulandığında öğrencinin kusursuz bir tekniğe ve üstün
bir performansa ulaşması hedeflenmiştir.
Bu hedefe ulaşmakta kullanılabilecek en verimli materyal konser
etütleridir. Friederic Chopin piyano için yazdığı konser etütleri niteliğindeki
çalışmalarıyla, dünyada en tanınan bestecilerin başında gelmektedir. Bu
makaleye konu olan Opus 10, 5 numaralı sol bemol majör etüt, en az orta ve üstü
piyano çalma becerisine erişmiş piyano öğrencilerinin çalışıp çalabileceği
nitelikte bir etüttür. Bu etüdün seçilmesindeki ana sebep, ileri düzeye gelmiş
bir piyano öğrencisinin ihtiyaç duyacağı pek çok tekniğin bir arada kullanılmış
olmasıdır. Çalışma modelinde sağ ele ve sol ele ayrı ayrı odaklanma, legato,
staccato teknikleri, oktav, akor ve arpej çalma, siyah tuşları kullanma, parmak
ve el kontrolü, denge, pedal kullanma, müzikal yapı analizi ve tempo kontrolü
yöntemleri kullanılmıştır. Her bir teknik doğru şekilde uygulandığında
öğrencilerin adım adım ilerledikleri gözlenmiştir, Ayrıca bu etütte öğrenilip
uygulanan teknikler, çalıştıkları başka eserlerdeki benzer pasajlara da
kendileri tarafından uyarlanmış ve olumlu sonuç aldıkları belirlenmiştir. Sonuç
olarak, piyano eğitimi alan tüm öğrencilerin bu etüdü bu makalede önerilen
modelle çalışmaları hem bu parçayı kusursuz düzeyde yorumlamalarına hem de
gelecekte çalacakları diğer parçalarda benzer uygulamalar yapmalarına imkân
verecektir. Bu çalışmanın piyano eğitimi için yapılacak yeni çalışmalara ışık
tutacağı ve bu sayede gelecekte piyano eğitimi alan kişilerde başarıya ulaşma
düzeyinin daha da artacağı umulmaktadır.
Anahtar
Sözcükler: Chopin etütler,
piyano eğitimi, piyano çalışma modeli, piyano tekniği.
A
Study Model on the Importance of Chopin Etudes
in Piano Training and Op. 10 No: 5
Hakan Ekmen
ABSTRACT
Students
who have piano training need to study on a regular basis using exercises and
etudes at different levels in order to acquire and improve piano playing
skills. The etudes, which are included in the piano literature and written by
composers who are also piano trainers, aim to improve the physical capacity of
the individual and thus reach the perfect musical presentation. In this
research, an authentic and sample study model is used and it is aimed that the
student acquires a perfect technique and outstanding performance when it is
implemented correctly. The most effective materials to be used for achieving
this target are the concert etudes. Frédéric Chopin is one of the most
recognized composers with his concert etudes for the piano. Opus 10, No 5
G-flat Major etude, which is the subject of this article, is an etude which
intermediate or higher level piano students can study and play. The main reason
for selecting this etude is that many techniques which an advanced level piano
student may need are used together. In the study model, focusing on the left
and right hand separately, legato and staccato techniques, playing octaves,
chords and arpeggios, using the black keys, finger and hand control, balance,
using pedal, musical structure analysis and tempo control methods are used. It
was observed that the students improve step by step when each technique is
implemented correctly. In addition, the techniques learned and implemented in
this etude are adapted by them to similar passages in other pieces that they
study and it was determined that they received positive results. As a
conclusion, studying this etude with the model suggested in this article will
enable the piano students both to interpret this piece perfectly and make
similar implementations in the pieces they will study in the future. It is also
hoped that this research will cast light upon future studies on piano training
and thus the success level of the piano students will be increased.
Keywords:
Chopin
etudes, piano training, piano study model, piano technique.
Dr., Hacettepe
University, Ankara State Conservatory, Ankara, Turkey.
E-mail: hekmen@hacettepe.edu.tr