Investigation of Psychometric Properties of the Turkish Version of the Motivation to Lead Scale on Teachers


ARASTAMAN G., çetinkaya a.

Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.1, pp.74-89, 2025 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Leadership in schools is undergoing a transformation involving all school personnel, especially for teachers. Teachers constitute the basic human resource of both school principals and teacher leadership with their formal and informal leadership roles. However, understanding the emergence of a teacher as a leader and interpreting the motivational processes behind leadership tendencies continues to be an equation with many unknowns in the leadership literature. To identify teachers who are motivated to lead in the field of school leadership; help develop a pool of potential leaders for schools; In order to increase leader effectiveness and organizational performance, it is important to investigate the factors that motivate talented teachers to take leadership roles. For these reasons, in the present study, the psychometric properties of Chan and Drasgow's (2001) "Leadership Motivation Scale" (LEMS), which combines various factors in leadership, on teachers were examined. The study was carried out with teachers working in different school types in Ankara. The psychometric properties of MTLS were primarily examined in terms of content validity and language equivalence. Evidence for the construct validity of the scale was provided by EFA (n: 304), and CFA (n: 500). Research results are “social-normative MTL”; “affective-identity MTL” and, “non-calculative MTL” supported the three-factor structure of MTL. In addition, testing the psychometric properties of MTLS on the teacher group is a first step in the related literature. In this context, it is expected that the research will provide a different perspective to both comparative research in the MTL literature and new research on school leadership. Keywords: Motivation to lead; validity and reliability; individual differences; leadership
Okullarda liderlik, tüm okul personelini özellikle de öğretmenleri kapsayan bir dönüşüm geçirmektedir. Öğretmenler hem okul müdürlüğünün hem de üstlendikleri resmi ve gayri resmi liderlik rolleri ile öğretmen liderliğinin temel insan kaynağını oluşturmaktadır. Ancak bir öğretmenin lider kimliği ile ortaya çıkışını anlamak ve liderlik eğilimlerinin arkasında yatan motivasyonel süreçleri yorumlamak liderlik alanyazınında çok bilinmeyenli bir denklem olmaya devam etmektedir. Okul liderliği alanında, liderlik etmeye motive olmuş öğretmenleri belirleyebilmek; okullar için potansiyel liderlerden oluşan bir havuz geliştirilmesine yardımcı olabilmek; lider etkinliğini ve örgütsel performansı artırabilmek için yetenekli öğretmenleri liderlik rolleri üstlenmeye motive eden faktörleri araştırmak önemlidir. Bu gerekçelerle mevcut araştırmada Chan ve Drasgow’un (2001) liderlikte çeşitli faktörleri birleştiren “Liderlik etme Motivasyonu Ölçeği” (LEMÖ)’nün öğretmenler üzerinde psikometrik özellikleri incelenmiştir. Çalışma Ankara da farklı okul türlerinde görev yapan öğretmenler ile gerçekleştirilmiştir. LEMÖ’nün psikometrik özellikleri öncelikle kapsam geçerliği, dil eşdeğerliği açısından incelenmiştir. Ölçeğin yapı geçerliğine dair kanıtlar AFA (n: 304) ve DFA (n: 500) ile sağlanmıştır. Araştırma sonuçları “sosyal-normatif LEM”; “duyuşsal-kimlik LEM”; “hesapçı olmayan LEM” olmak üzere LEMÖ’nün üç faktörlü yapısını desteklemiştir. Ayrıca LEMÖ’nün psikometrik özelliklerinin öğretmen grubu üzerinde test edilmesi ilgili alanyazında bir ilk adım olma özelliği taşımaktadır. Bu bağlamda araştırmanın hem LEM alanyazınında yapılacak karşılaştırmalı araştırmalara hem de okul liderliği konusunda yapılacak yeni araştırmalara farklı bir bakış açısı sağlaması beklenmektedir.