Matematik Eğitimcileri ve Matematik Öğretmen Adaylarının Eğim, Değişim Oranı ve Türeve İlişkin Kavram İmajlarının İncelenmesi


EROL R., SAYGI E.

Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, cilt.17, sa.4, ss.918-937, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 17 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.30831/akukeg.1521051
  • Dergi Adı: Kuramsal Eğitimbilim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.918-937
  • Hacettepe Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı matematik eğitimcilerinin ve ilköğretim matematik öğretmen adaylarının eğim, değişim oranı ve türev kavramları arasındaki ilişkilerine yönelik kavram imajlarını incelemektir. Araştırmaya farklı devlet üniversitelerinde görev yapan ve Analiz derslerinden sorumlu dört matematik eğitimcisi ve bir devlet üniversitesinde Analiz 1 dersini başarıyla tamamlamış üç ilköğretim matematik öğretmen adayı, Analiz 1 ve Analiz 2 dersini başarıyla tamamlamış dört ilköğretim matematik öğretmen adayı katılmıştır. Eğim, değişim oranı ve türev kavramları hakkında katılımcıların kavram imajlarını belirlemek üzere, katılımcılara araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme soruları ve ikinci aşama sorularının yer aldığı uygulama soruları yöneltilmiştir. Görüşme sorularından elde edilen ses kayıtları transkript edilmiş ve daha sonra katılımcılara ikinci aşama sorular uygulanmıştır. İkinci aşama sorular katılımcılardan yazılı olarak teslim alınarak araştırmacı tarafından betimsel içerik analizi ile incelenmiştir. Bu araştırmanın sonucunda matematik eğitimcileri birinci aşama sorularda sahip oldukları kavram imajlarını ikinci aşama sorularda da kullanabilmişlerdir. Bununla beraber ilköğretim matematik öğretmen adayları ise birinci aşama sorularda sahip oldukları kavram imajlarını ikinci aşama sorularda da kullanabilmiştir.
The aim of this study is to examine the concept images of mathematics educators and pre-service elementary mathematics teachers regarding the relationships between the concepts of slope, rate of change and derivative. Four mathematics educators working in different state universities and responsible for Analysis courses, three pre-service elementary mathematics teachers who successfully completed the Calculus 1 course at a state university, and four pre-service elementary mathematics teachers who successfully completed the Calculus 1 and Calculus 2 courses participated in the study. In order to determine the concept images of the participants about the concepts of slope, rate of change and derivative, the participants were asked semi-structured interview questions prepared by the researcher and application questions including the second stage questions. The audio recordings obtained from the interviews were transcribed and then the second stage questions were applied to the participants. The second stage questions were received in writing from the participants and analysed by the researcher through descriptive content analysis. As a result of this study, mathematics educators were able to use the concept images they had in the first stage questions in the second stage questions. On the other hand, pre-service elementary mathematics teachers were able to use the concept images they had in the first stage questions in the second stage questions.