PAMUKKALE UNIVERSITESI EGITIM FAKULTESI DERGISI-PAMUKKALE UNIVERSITY JOURNAL OF EDUCATION, sa.57, ss.356-381, 2023 (ESCI)
Günümüzde fen bilimleri ve sosyal bilimlerde ortaya çıkan yeni bilgiler, matematiksel modellerin
kullanıldığı bilgisayar yazılımları yardımıyla işlenerek, bu bilgilerin olgunlaştırılması
sağlanmaktadır. Biyolojik süreçlerin matematiksel olarak açıklanması olarak ifade edilebilen,
uygulamalı matematiğin bir alt dalı olan biyomatematik (matematiksel biyoloji) biyolojik bilginin
matematikle modellenmesi ve gösterimi anlamına gelmektedir. Biyomatematiğin konu alanı ve
gelişen mesleki uygulamalardaki yeri geniştir. Bu nedenle, geleceğin yetişkinleri olan ortaöğretim
öğrencilerinin, biyoloji-matematik bölümleri lisans-lisansüstü öğrencilerinin ve bu konuya dair ilk
bilgileri aktaran öğretmen adaylarının yetiştirilmesi önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı,
Türkiye’deki biyomatematik araştırmalarını ve biyomatematik eğitimini inceleyerek geleceğe ilişkin
çıkarımlar yapılmasıdır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi
tercih edilmiştir. Veri toplama sürecinde ise biyomatematik bilimini konu edinen araştırmalara ve
biyomatematik bilimi üzerine eğitim veren kurum ve programlara ilişkin dokümanlara ulaşılmıştır.
Ulaşılan dokümanlar içerik analizi ile çözümlenmiştir. Analizler sonucunda ülkemizde yapılan
araştırmalarda biyomatematik kavramının henüz kavramsal olarak yerleşmediğini söylemek
mümkündür. Bu durum sadece bilimsel araştırmalar ile sınırlı kalmayıp biyomatematik eğitiminin de
yükseköğretim programlarında tam anlamıyla yerini alamadığını gösterebilir. Çalışmada elde edilen
sonuçlar biyomatematiğin öneminin çok yönlü olarak incelenmesi adına yapılacak yeni
araştırmaların gerekliliğini göstermektedir.
Recent developments in physical and social sciences have led to greater clarity in practical
applications with the help of computer software of mathematical models. Biomathematics
(mathematical biology), a branch of applied mathematics, can be defined as a field which employs
mathematical models and abstractions of the living organisms to examine biological systems.
Considering the comprehensive nature of biomathematics as well as its status in the professional
practices, it is vital that secondary school students, undergraduates and postgraduates majoring in
biology and mathematics as well as teacher candidates should be knowledgeable about the matter at
hand (i.e., mathematical biology). The aim of the current study is to yield future-oriented
implications through examining research on biomathematics as well as education in biomathematics.
The data for the current study are subject to document analysis, a form of qualitative research to
analyze documentary evidence and answer specific research questions. The data come from existing
research studies on biomathematics as well as documents produced by institutions which disseminate
original research findings and other information relevant to the interface of biology and the
mathematical sciences. All collected data were examined via content analysis. The findings of the
study reveal that considering the previous research conducted within our country, the notion of
biomathematics has not become established conceptually to date. Importantly, the situation is not
only restricted to studies carried out so far, but it is also related to how a small place is allocated to
biomathematics in higher education. The current study has important implications for understanding
the importance of multilayered function of biomathematics, which thus requires further research on
the matter at hand.