Journal of Current Research on Social Sciences (JoCReSS), cilt.9, ss.245-270, 2019 (Hakemli Dergi)
Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki hızlı gelişmeler sonucu bilginin giderek
küreselleştiği dünyada çocuklarımızın ve gençlerimiz üzerinde medya
önemli bir etkiye sahiptir. Günümüz çocuklarının medyayı aktif kullanmaları
ve kullanım becerilerinin yüksek olması medyanın yarattığı riskleri ortadan
kaldırmamaktadır. Medya verdiği mesajlarla bireyleri özellikle de çocukları olumsuz etkileyebilmektedir. Bu etki çocukların tüketici olarak sosyalleşme
sürecinde de yoğun olarak görülmektedir. Tüketim hacmi ve nüfus açısından
önemli bir tüketici gurubunu oluşturan, yeni medyanın aktif kullanıcısı
konumunda olan çocuk ve genç tüketicilere yönelik medya aracılığı özellikle
de reklamlar aracılığıyla yürütülen pazarlama çalışmalarının ve onları
etkilemeye yönelik pazarlama stratejilerinin artması, araştırmacıları
yetişkinlere göre daha savunmasız konumda olan çocuk tüketicilere yönelik
çalışmalara yönelmeye itmiştir. Bu nedenle çocuk tüketici-reklam, çocuk
tüketici-medya ilişkisini inceleyen çok sayıda araştırma gerçekleştirilmiştir.
Bu çalışmada da; Çocuklar neden önemli bir tüketici gurubu?, Neden
pazarlamacıların hedef kitlesi durumundalar? Tüketici sosyalleşme süreci
bağlamında gelişimsel özelliklerine bağlı olarak tüketici davranışları ve
reklam algıları nasıl gelişmekte ve değişmektedir? Medya okuryazarlığı
nedir? Medya okuryazarlığı bağlamında reklamların etkisini azaltmada bir
savunma aracı olarak reklam okuryazarlığı nedir ve çocuklarda nasıl gelişir?
sorularının cevapları teorik bağlamda tartışılmaktadır.
Media has a significant impact on our children and the youth in a world
where information becomes increasingly global as a result of rapid
developments in information and communication technologies. The active
use of the media by today’s children and their high usage skills do not
eliminate the risks posed by the media. Media may influence individuals,
especially children, with the messages they convey. This impact is also seen
intensely in the socialization process of children as consumers as well.
Increase in marketing activities conducted through media, especially
advertising, aimed at children and young consumers who are the active users
of new media, that constitute a significant consumer group in terms of
consumption volume and population, and increase in marketing strategies
aimed to influence them have led researchers to engage in studies for
children consumers who are more vulnerable than adults. For this reason,
there has been numerous research conducted examining the relationship
between child consumer-advertisement and child consumer-media. In this
study, answers to the questions of "Why children are an important consumer
group?, Why are they the target audience of marketers?, How do their
consumer behaviors and advertising perceptions develop and change
depending on their developmental characteristics in the context of consumer
socialization process?, What is media literacy?, What is advertisement
literacy as a defense tool in decreasing the influence of advertising in the
context of media literacy and how does it develop in children?” are
discussed in the theoretical context.