Black Sea Journal of Public and Social Science, cilt.7, sa.2, ss.66-74, 2024 (Hakemli Dergi)
Özet: Bu çalışmada bir iş yerinde çalışmakta olan lisansüstü öğrencilerinin okullarında ve iş yerlerinde karşılaştıkları problemleri belirlemek amaçlanmıştır. Nitel bir durum çalışması olarak tasarlanan bu araştırmanın çalışma grubunu 9 farklı üniversitede öğrenim görmekte olan 17 yüksek lisans ve doktora öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması sürecinde araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Verilerin analizi içerik analizi yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre lisansüstü öğrencilerinin çalıştıkları iş yerlerinde en sık karşılaştıkları problemlerin izin alamama, iş yükünün artırılması, işe odaklanamama, mobbing ve eğitim alınan alanda değerlendirilmeme olduğu tespit edilmiştir. Yine sonuçlara göre lisansüstü öğrencilerinin öğrenim gördükleri okullarda karşılaştıkları problemler derse devam, danışmanın yetersiz rehberliğiiletişimi, fiziki alan yetersizliği, ulaşım, ders saatlerinin esnek olmayışı ve odaklanamama olarak belirlenmiştir. Öğrenciler, motivasyon eksikliği, zamanı yönetememe, ekonomik sıkıntı, iş ve okulun farklı şehirlerde olması ve yeterli girişkenlik gösterememe durumlarını kendilerinden kaynaklanan sorunlar olarak görmektedirler. Sorun olarak nitelendirilen durumların çözümü için öğrenciler tarafından çeşitli yollar geliştirildiği belirlenmiştir. Öğrencilerin karşılaştıkları problemleri; amirleri ile iyi ilişkiler geliştirerek, motivasyonlarını yüksek tutarak, farklı kaynaklara yönelerek, arkadaşlarından destek alarak, danışmanları ile iletişim kurarak, zamanı etkili kullanarak çözdükleri saptanmıştır. Ayrıca bazı öğrencilerin sorunlarını çözmek için hiçbir çaba sarf etmedikleri belirlenmiştir. Ortaya çıkan bulgu ve sonuçlara dayanarak, araştırmacılar ve uygulayıcılara yönelik, birtakım öneriler geliştirilmiştir. Anahtar kelimeler: Lisansüstü eğitim, Öğrenci sorunları, Yüksek lisans, Doktora, Lisansüstü öğrencileri
The Problems Faced by Working Postgraduate Students
Abstract: In this study, it was aimed to determine the problems encountered by graduate students working in a workplace in their
schools and workplaces. The study group of this research, which was designed as a qualitative case study, consists of 17 master's and
doctoral students studying in 9 different universities. Semi-structured interview forms developed by the researchers were used in the
data collection process. The data were analyzed by content analysis method. According to the results of the study, it was determined
that the most common problems encountered by graduate students in their workplaces were not being able to take leave, increasing
the workload, not being able to focus on work, mobbing and not being evaluated in the field of education. Again, according to the
results, the problems encountered by graduate students in the schools where they study were determined as class attendance,
inadequate guidance-communication of the advisor, insufficient physical space, transportation, inflexibility of course hours and
inability to focus. Students see lack of motivation, inability to manage time, economic hardship, work and school being in different
cities, and not showing enough initiative as problems arising from themselves. It was determined that students developed various
ways to solve the situations characterized as problems. It was found that students solved the problems they faced by developing good
relations with their supervisors, keeping their motivation high, turning to different resources, getting support from their friends,
communicating with their advisors, and using time effectively. It was also found that some students did not make any effort to solve
their problems. Based on the findings and results, some suggestions were developed for researchers