Identifying the Educational Needs of Single-Parent Families with Adolescent Children


Creative Commons License

PEKMEZCİ P., ÖZTOP H.

Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.28, no.2, pp.442-454, 2024 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Research on the increasing number of single-parent families in society often focuses on specific issues. This study aimed to identify the communication challenges faced by single-parent families with adolescent children and to determine the topics for a training program addressing these challenges. Conducted with single parents of early adolescents at a secondary school in Keçiören district of Ankara, the study involved 40 voluntary participants. Using a semi-structured interview form, these single parents were asked about their communication problems with their adolescent children and their opinions on participating in a related training program. The data collected were analyzed using content analysis and categorized into main themes: daily life challenges, communication problems with adolescent children, and views on education. Findings revealed that single parents struggle with economic difficulties, the burden of fulfilling dual parental responsibilities, and the lack of time with their children due to unsuitable working conditions. These challenges often lead to difficulties in disciplining their adolescent children. Based on the positive feedback from participants, suggestions were provided for single parents on fostering healthy communication with their children.
Toplumda sayısı giderek artan tek ebeveynli ailelere ilişkin araştırmalar belirli konu başlıkları altında toplanmaktadır. Bu çalışma tek ebeveynlerin ergen çocuklarıyla iletişim kurma konusunda yaşadıkları sorunları tespit etmek ve bu konuda hazırlanacak eğitim programına ilişkin konu başlıklarını belirlemek amacıyla planlanmış, Ankara’nın Keçiören ilçesinde yer alan bir ortaokulda erken ergenlik döneminde çocuğu olan tek ebeveynlerle gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya gönüllü katılan 40 tek ebeveyne ergen çocuklarıyla yaşadıkları iletişim problemleri ve bu konuda verilecek eğitime katılım durumlarına ilişkin görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme formu yoluyla sorulmuştur. İçerik analizi yöntemi kullanılarak toplanan veriler gruplandırılmış; ailelerin günlük yaşamdaki sorunları, ergenle yaşadıkları iletişim sorunları ve eğitime ilişkin görüşleri başlıklar altında toplanmıştır. Çalışmada tek ebeveynlerin ekonomik sıkıntılar, iki ebeveynin sorumluluğunu tek başına yerine getirmeye çalışma ve çalışma koşullarının uygun olmaması nedeniyle çocuklarıyla yeterince zaman geçirememe konusunda sorunlar yaşadıkları saptanmış, bu sorunlara bağlı olarak da en çok ergen çocuklarını disipline etmede sıkıntı çektiklerini belirtilmiştir. Olumlu görüş belirten katılımcıların görüşleri doğrultusunda tek ebeveynlerin çocuklarıyla sağlıklı iletişim kurmaları konusunda hazırlanacak eğitim içeriğine ilişkin önerilerde bulunulmuştur.