Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.8, sa.52, ss.313-351, 2021 (Hakemli Dergi)
Öğretmenler, ihmal ve istismarın erken dönemde fark edilebilmesi, önlenebilmesi
ve gerekli tedbirlerin alınabilmesi noktasında en önemli insan kaynaklarından
biridir. Öğretmenlerin görüşlerinin ortaya konmasının, onların ihmal ve istismar ile
ilgili olan düşünce ve yaklaşımlarını belirginleştirmeye, dolayısı ile mevcut
durumu da görünür kılmaya yardımcı olacağı öngörülmüştür. Bu nedenle, yapılan
çalışmada çocuk ihmal ve istismarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum araştırması türünde olan bu
araştırmanın çalışma grubunu Ankara ilinde bulunan okul öncesi, branş ve rehber
öğretmenlerinden oluşan 202 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin elde
edilmesinde araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış ‘Öğretmen
Bilgi Formu’ (22 madde) kullanılmıştır. Form katılımcılara elektronik ortamda
yayınlanan bir anket aracılığıyla ulaştırılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler
içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. İçerik analizi sonrasında elde
edilen verilere ilişkin önce kodlar belirlenmiş ve bu kodlardan yola çıkılarak
kategoriler elde edilmiş, bu kategorileri tanımlayan öğretmen görüşlerinden
alıntılar yapılmıştır. Sonuçta, öğretmenlerin ihmali daha çok fiziksel ve temel
ihtiyaçlarının karşılanmaması, cinsel istismarı çocuğu rahatsız eden her türlü
dokunuş, fiziksel istismarı çocuğa dayak atma, duygusal istismarı aşağılama/hakaret etme ve ekonomik istismarı çocuğu çalıştırma şeklinde
tanımladıkları görülmüştür