3. Uluslararası 21. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, Antalya, Türkiye, 26 - 30 Kasım 2019, ss.1147
GiriĢ ve Amaçlar: Estetik/kozmetik amaçlı tıbbi müdahaleler 21. yüzyılda artmıĢtır. Bu
çalıĢmayla Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi 2018-2019 öğretim yılı Dönem VI
öğrencilerinin, estetik/kozmetik amaçlı tıbbi müdahalelerle ilgili deneyimlerinin ve
tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıĢtır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu araĢtırmaya 274 öğrenci katılmıĢtır. AraĢtırma
verileri online uygulanan bir veri toplama formuyla toplanmıĢ; katılımcıların sosyodemografik ve kozmetik amaçlı tıbbi müdahalelerle iliĢkili özellikleri, konuya iliĢkim eğitim
alma, gözleme ve kendilerine yaptırma durumlarını içeren sorularla birlikte ‗Estetik Cerrahiyi
Kabul Ölçeği (ECKÖ)‘ kullanılmıĢtır. ECKÖ‘den alınan puan arttıkça estetik/kozmetik
amaçlı cerrahi müdahaleleri kabul düzeyi artmaktadır. Veriler düzenlenerek, sayı ve yüzde
dağılımlar Ģeklinde analiz edilmiĢtir. AraĢtırmanın yürütülebilmesi için resmi izinler ve
öğrenci yazılı onamları alınmıĢtır.
Bulgular: Katılımcıların %51,5‘i (n=141) kadın, yaĢ ortalamaları 23,6±1,1‘dir ve %47,8‘inin
ailelerinin ekonomik durumu ―iyi‖dir. AraĢtırmaya katılan kadınların %29,1‘i (n=41),
erkeklerin %16,5‘i (n=22), estetik/kozmetik amaçlı tıbbi müdahale yaptırırken (p=0,010), 63
kiĢi 72 estetik/kozmetik amaçlı tıbbi müdahale yaptırmıĢtır (1,14 ± 0,353 SS).
Estetik/kozmetik amaçlı tıbbi müdahale yaptıranların %56,0‘sı (n=35) estetik amaçlı diĢ
tedavisi, %35,0‘i (n=22) lazer uygulamaları, %7,9‘u (n=5) estetik ve fonksiyonel burun
düzeltmesi yaptırmıştır. Katılımcıların ECKÖ puan ortalaması 53,7±19,7; en küçük en büyük
değerler 15 ve 105‘tir.
Cinsiyete göre ECKÖ puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıĢtır
(p=0,937). Estetik/kozmetik amaçlı tıbbi müdahale yaptıran katılımcıların ölçek puanlarının
ortancası 66,0 iken, estetik/ kozmetik amaçlı tıbbi müdahale yaptırmayan katılımcıların ölçek
puanlarının ortancası 49,0‘ dur (p<0,001). Ailesinde ya da arkadaşları arasında
estetik/kozmetik amaçlı tıbbi müdahale yaptıran birey bulunan katılımcıların ölçek puan
ortalamaları bulunmayanlardan anlamlı olarak farklıdır (sırasıyla p=0,006 ve p=0,003).
Sonuç ve Öneriler: Estetik/kozmetik amaçlı tıbbi müdahaleler konusunda tıp öğrencilerinin
eğitiminde etik, hukuk ve uygulama açısından yaklaĢımın ne olması gerektiği açıklığa
kavuşturulmalıdır. Tıp eğitiminde estetik/kozmetik müdahalelerin farklı bakıĢ açılarını
içerecek biçimde ele alınması yararlı olacaktır.
Anahtar Kelimeler: Estetik Müdahale, Kozmetik Müdahale, Beden Algısı, Tıp Öğrencisi