Çocuk edebiyatının geldiği son nokta: Okul öncesi dönem resimli e-kitaplara gelişimsel bir bakış


Bozkurt Yükçü Ş., İzoğlu Tok A., Bencik Kangal S.

JOURNAL OF EARLY CHILDHOOD STUDIES, cilt.3, sa.1, ss.139-164, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Okul öncesi dönem yaşamın ileriki dönemlerine etki eden hassas bir süreçtir. Bu süreçte çocuğunbirincil çevresi olan ebeveyn etkileşimlerinin yanında çocuğa sunulacak materyaller, oyuncaklar vekitaplar gibi uyaran bakımında zengin bir çevre çocuğun gelişimine olumlu yönde katkı sağlayacaktır.Özellikle okul öncesi dönemde çocuk edebiyatı ürünleri, çocuk için uyaran bakımından zengin çevrenintemel unsurları arasında yer almaktadır. Çocuklar için hazırlanan kitaplar, çocuğun okurken zevkalmasına, eğlenirken öğrenmesine, hayal dünyasının gelişmesine, dil becerilerine katkı sağlamalı vekitabın hayatındaki yerini kavramasına yardımcı olmalıdır. Son dönemlerde teknolojik gelişmeler, çocukedebiyatında da etkisini göstermiş ve resimli e-kitaplar ortaya çıkmıştır. Ancak resimli e-kitapların,çocuğun gelişimi üzerinde nasıl bir etkiye sahip olacağı konusu halen açıklığa kavuşmuş bir konu değildir.Bu nedenle, resimli e-kitaplara ilişkin gelişimsel bir bakış açısına ihtiyaç duyulmuştur. Bu kapsamda, buderleme çalışmasında resimli e-kitaplar çocuk edebiyatının geldiği son nokta olarak ele alınmış vegelişimsel bir bakış açısı ile söz konusu olumlu ve olumsuz özellikleri tartışılmıştır.
The preschool period is a critical process affecting the later stages of life. In this process, a stimulus-rich environment, such as materials to be presented to the child, toys and books, as well as parental interactions, will contribute positively to the development of the child. In this process, it will contribute positively to the development of a stimulus-rich environment such as materials, toys, and books that will be presented to the child. Especially children's literature in preschool are among the basic elements of the environment. Recent technological have also been influential in children's literature and picture e-books have emerged. However, the issue of how picture e-books impact on the child's development is not clear yet. Thus, a developmental view of the picture e-books was needed. In this review study, picture e-books are considered as the current situation of children literature and advantages and disadvantages of picture e-books are discussed with developmental overview.