Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, cilt.7, sa.1, ss.4-16, 2007 (Hakemli Dergi)
Özet: Bu araştırmanın temel
amacı görme engelli ilköğretim öğrencilerinin sosyo-demografik özellikleri,
özür durumları, okul yaşamı ve sosyal desteğe sahip olup-olmaları ile benlik
saygısı arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Görme engelli ilköğretim öğrencilerinin
benlik saygıları ile araştırmada ele alınan sosyo-demografik özellikleri ve
özür durumları arasında bir ilişki ortaya konulamamıştır. Anneleri çalışmayan ve
ailede başka engelli bireyin var olduğunu belirten ilköğretim öğrencilerinin benlik
saygısı puanları, diğerlerinden anlamlı bir biçimde daha yüksektir. Okula
zamanında başlayan çocukların benlik saygısı düzeyi erken ya da geç başlayan
iki gruptan da yüksek bulunmuştur. Sosyal etkinliklere katılan görme engelli ilköğretim
öğrencilerinin, ara sıra katılan ya da hiç katılmayan görme engelli öğrencilere
oranla daha yüksek benlik saygısına sahiptirler. Sınıflarını geçemeyen görme
engelli ilköğretim öğrencileri önemli ölçüde daha düşük benlik saygısına
sahiptirler. Duygusal-empatik, bilgi sağlayıcı ve güvence veren sosyal desteğe
sahip olan görme engelli ilköğretim öğrencilerinin benlik saygıları, bu türden
sosyal desteklere sahip olmayanlardan, anlamlı bir biçimde yüksek bulunmuştur.
Anahtar Sözcükler: özürlülük, görme engelli, benlik saygısı,
sosyal destek
SELF-ESTEEM OF THE VISUALLY IMPAIRED CHILDREN WHO ARE
ATTENDING THE PRIMARY SCHOOL
Abstract: The main purpose of this study is to determine the differential effects of socio-demographic characteristics, disability status, school life and type of social support on self-esteem levels of the visually impaired children who are attending primary school. We could not find any correlations between self-esteem and socio-demographic characteristics and disability status of the visually impaired children who are attending primary school. Self-esteem scores of the visually impaired children whose mothers are not working and being another person who is impaired in the family are found significantly high than the counterpart. Self-esteem level of the children who start the school on time is higher than who start the school earlier and later. Visually impaired children who attend the social activities have higher self-esteem than non-attended and attended those activities rarely. School failure has great effect on the level of self-esteem. Findings indicate that emotional, empathic, informative, reassurance social support has a greater impact on self-esteem level of the visually impaired children who attend primary school.
Key words: disability, visually impaired, self-esteem,
social support