Üç aşamalı elektrokimya kavram testinin geliştirilmesi


Creative Commons License

Şen Ş., Yılmaz A., Geban Ö.

Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, cilt.8, ss.324-330, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.324-330
  • Hacettepe Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin elektrokimya konusundaki kavramsal anlamalarını belirlemek amacıyla üç aşamalı bir kavram testi geliştirmek, güvenirlik ve geçerlik çalışmalarını yapmaktır. Çalışmaya 268 lise öğrencisi katılmıştır. Öğrencilerin, yaşları 16-20 arasında değişmektedir. Çalışmada üç aşamadan oluşan 29 soruluk bir test kullanılmıştır. Kapsam ve görünüş geçerliği için uzman görüşü alınmıştır. Madde analizlerini yapmak için testin toplam puanlarına göre alt %27 ve üst %27’lik gruplar belirlenmiştir. Yapılan madde analizleri sonucunda madde güçlük indeksleri ve madde ayırıcılık indeksleri tespit edilmiştir. Yapılan bu çalışmalar sonucunda 10 soru testten çıkarılmıştır. Testin bu son hali için tekrar uzman görüşü alınmıştır. Ayrıca kapsam geçerliği için hatalı pozitif ve hatalı negatif değerleri de hesaplanmıştır. Daha sonra yapı geçerliği için istatistiksel analizler yapılmış ve 19 soruluk testin ilk aşaması için güvenirlik katsayısı .833; birinci ve ikinci aşaması için .803, her üç aşaması için; .810 olarak bulunmuştur. Emin olma düzeyinin (sadece üçüncü aşama) güvenirlik katsayısı ise .753 olarak hesaplanmıştır. Çalışma sonunda Elektrokimya Kavram Testinin güvenilir ve geçerli bir test olduğu kabul edilmiştir. 

The aim of this study was to develop a three-tier concept test to determine the conceptual understanding of high school students in relation to the electrochemistry, and to conduct the reliability and validity studies of the test. A total of 268 high school students participated in the study. The age of the students was between16 and 20. In the study, a 29-item test consisting of three-tier items was used. Expert opinion was obtained for content and face validity of the test. In order to conduct the item analyzes, the top 27% of students and the bottom 27% of students were determined according to the total scores of the test. As a result of the item analyzes, item difficulty indices and item discrimination indices were determined. After of these analyzes, 10 questions were removed from the test. Expert opinion was obtained again for this final test. In addition, false positive and false negative values were calculated for content validity. Then statistical analyzes were made for the structure validity and then the reliability coefficient for the first tier of the 19-item test was calculated as .833; for the first and second tiers was calculated as .803 and for the three tiers together was calculated as .810. The reliability coefficient for the confidence level (only the third tier) was calculated as .753. At the end of the study, the Electrochemistry Concept Test was considered as a reliable and valid test.