Güncel öğrenme ortamlarında tasarım araçlarına bütüncül bir bakış: Transmedya hikâye anlatımı yaklaşımı


aslantaş s., YILDIZ P.

IDA: International Design and Art Journal (Online), cilt.7, sa.1, ss.93-107, 2025 (Hakemli Dergi) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2025
  • Dergi Adı: IDA: International Design and Art Journal (Online)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.93-107
  • Hacettepe Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tasarım eğitiminde tasarım bilgisi tasarım araçları üzerinden yapılandırılmaktadır. Günümüzde eskiz, çizim teknikleri, perspektif, diyagram, kolaj, bilgisayar programları, dijital gerçeklik ve medya araçları gibi birçok tasarım aracı vardır. Ancak literatürde ya tek bir tasarım aracına odaklanıldığı ya da araçların dijital/sayısal ve geleneksel/analog olarak karşılaştırıldığı görülmektedir. Bu bakışı problem edinen çalışma, tasarım araçlarının çoklu durumunu tasarım eğitiminde farklı tasarlama edinimleri için önemli bir potansiyel olarak görmekte; alternatif bir tasarım yaklaşımı olarak önerilen transmedya hikâyeciliği yaklaşımının tasarım sürecinin sunum aşamasında tasarım araçlarının çoklu kullanımına ve tasarlama edinimine katkısını sorgulamayı amaçlamaktadır. Bu amaçla İstanbul Teknik Üniversitesi İç Mimarlık Bölümü 2023-2024 Bahar Döneminde İç Mimarlık Proje I dersinde durum çalışması gerçekleştirilmiştir. Durum çalışmasına katılmayı kabul eden 13 öğrencinin tasarım sürecinde kullandığı tasarım araçları araştırmacı tarafından veri olarak toplanmış ve bu araçların tasarlama edinimi bileşenlerinde yarattığı farklılaşmalar analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda önerilen yaklaşımın tasarım araçlarına bütüncül bakışı destekleyerek öğrencilerin tasarlama edinimlerinin farklılaşmasına katkı sağladığı ve sunum aşamasında kullanılabileceği ortaya konulmuştur.
In design, knowledge is structured with design tools. Today, many design tools exist, such as sketching, drawing techniques, perspective, diagrams, collages, computer programs, digital reality, and media tools. However, studies have either focused on a single design tool or compared the tools as digital/numerical and traditional/analog. This study sees the multiplicity of tools as a potential for design acquisitions in design education; the contribution of the transmedia storytelling approach, proposed as an alternative design approach, to the use of tools and design acquisition in the presentation phase of the design process is questioned. Thus, the design tools used in the design process by 13 students who accepted to participate in the case study in the Interior Architecture Project I course in the 2023-2024 Spring Semester of the Department of Interior Architecture at Istanbul Technical University were collected as data by the researcher and analyzed. As a result, it was revealed that the proposed approach supports a holistic view of design tools, contributes to the differentiation of design acquisitions and can be used in the presentation phase.