Metin Bölütleri Arası Gönderim İncelemesi: Türkçe Öğretimi Alanındaki Yüksek Lisans Tezleri


Creative Commons License

METE F.

Ana Dili Eğitimi Dergisi, cilt.11, sa.1, ss.107-120, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 11 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.16916/aded.1158979
  • Dergi Adı: Ana Dili Eğitimi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.107-120
  • Hacettepe Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, yüksek lisans tezlerinde son bölüm olan sonuç ve önerileri metinde tutarlılık bağlamında inceleyerek sunulan önerilerin kimler için olduğunu belirlemek ve önerilerin çalışma sonuçlarıyla bağlarını sağlayan gönderim ifadelerini takip edebilmektir. Bu amaçla, Türkçe öğretimi alanında 2022 yılında tamamlanarak YÖKSİS veri tabanında Türkçe öğretimi alanında yer alan 12 yüksek lisans tezi belirlenmiş ve inceleme nesnesi olarak kullanılmıştır. Bu bağlamda, öncelikle, hazırlanan tezlerdeki önerilerin hangi hedef kitle için oluşturulduğu ve daha sonra öneri ifadelerinin sonuç bölütüne gönderimlerinin ne şekilde gerçekleştirildiği araştırılmıştır. Zira akademik yazma ilkeleri ve genel tez yazım formatı doğrultusunda hazırlanan tezlerin aynı zamanda uzun ve kapsamlı birer metin olduğu düşünüldüğünde, metinsellik ölçütleri kapsamında da ele alınmaları gerekmektedir. Çalışmanın amacı doğrultusunda yapılan inceleme sonucunda, hazırlanan tezlerde toplam 72 adet öneri maddesi olduğu önerilerin ise en yüksek sıklıkla “öğreticiye” dönük olduğu belirlenmiştir. Sonuç ve önerilerin sunulduğu son bölüm incelendiğinde ise; metinsellik ölçütleri açısından sonuç ve öneri bölümleri arasında mantıksal bir bütünlük ve tutarlılık olmadığı, metinlerdeki bölütler arasında anlamsal gönderim sürekliliğinin zayıf olduğu; bölütler arasında nedensel bir ilişkinin gözlemlenmediği belirlenmiştir.
The aim of this study is to examine the results and suggestions, which are the last chapter in master's theses, in the context of consistency in the text, to determine for whom the proposed proposals are and to follow the reference statements that provide the links of the proposals with the results of the study. For this purpose, 12 master's theses in the field of Turkish teaching in the field of Turkish teaching, which were completed in 2022 in the YÖKSİS database, were determined and used as the study object. In this context, first of all, it was investigated for which target group the proposals in the prepared theses were created and then how the proposal statements were sent to the result segment. Because, considering that theses prepared in line with academic writing principles and general thesis writing format are also long and comprehensive texts, they should be handled within the scope of textuality criteria. As a result of the examination carried out in line with the purpose of the study, it was determined that there were 72 suggestions items in the prepared theses, and the suggestions were mostly directed towards the "teacher". When the last section, where the results and suggestions are presented, is examined, it is determined that there is no logical integrity and consistency between the conclusion and suggestion sections in terms of textuality criteria, the continuity of semantic reference between the segments in the texts is weak, and a causal relationship is not observed between the segments.