TUBITAK Project, 2018 - 2021
TÜBİTAK
tarafından desteklenen, İstanbul Teknik Üniversitesi tarafından yürütülen,
Yeditepe Üniversitesi ve Cerrahpaşa Tıp Fakültesi işbirliği ile
gerçekleştirilen ‘RoboRehab: Yardımcı Odyoloji Rehabilitasyon Robotu’ adlı ve
118E214 nolu projede, işitme engelli çocukların eğitim ve rehabilitasyon
sürecindeki testlerde kullanılabilecek; çocukların testler sırasında duygu
durumlarını değerlendiren, çocukların testlerdeki performanslarını ve
motivasyonunu arttıran bir yardımcı sosyal robot platformu geliştirmek
amaçlanmıştır. Böylece, çocuklara hitap eden bir robot ile çocukların hastane
ortamında test süreçlerine destek olmak ve katılımlarını arttırmak mümkün
olacaktır. Bu projede, ülkemizde bir ilk olarak, işitme kayıplı çocukların
odyometri testlerinde ve rehabilitasyon süreçlerinde onlara yardımcı olabilecek
sosyal bir robot kullanılmış ve bunun için gerekli test düzenekleri tasarlanmış
ve geliştirilmiştir. Uluslararası alandaki ilk odyoloji hastane robotu
çalışmasıdır. Bu projede Pepper robot ve tablet üzerinde işitme engelli
çocuklar için test materyalleri, sözlü ve davranışa dayalı geri bildirim
mekanizması oyunlaştırma kullanılarak tasarlanmış ve geliştirilmiş; geleneksel
makine öğrenmesi ve derin öğrenme tabanlı duygu tanıma modelleri üretilmiştir.
Duygu tanıma modelleri için pilot çalışmalardan elde edilen yüz verileri ve E4
cihazından alınan fizyolojik veriler (kalp atışı, deri sıcaklığı, deri
iletkenliği) kullanılmıştır. Verilerin etiketlenmesi için bir veri etiketleme
ve yüz verisi işleme aracı geliştirilmiştir. Robotun hastane ortamında insanlar
arasında güvenli olarak hareketi için sosyal mesafeyi göz önünde bulunduran bir
sosyal gezinme (social navigation) modeli de bu proje kapsamında
geliştirilmiştir. Projede verilerin toplanma ve sistemin değerlendirme testleri
Cerrahpaşa Odyoloji bölümü ve İTÜ’de gerçekleştirilmiştir. Projede işitme
engelli çocuklarla geleneksel yöntemle, sadece tablet ile ve hem tablet hem
robot ile testler uygulanmıştır. Yapılan çalışmalar sonucunda robotun çocuklar
tarafından benimsendiği ve robotun ilgilerini çektiği gösterilmiştir. Duygu
analizi sonuçları da robot ile çocukların duygularının daha fazla tetiklendiği
göstermiştir. Katılımcıların sözel ve yazılı geribildirimleri, test
performansları, dikkat ve tepki süresi ve testlere katılımı; duygu durumları
(yüz ve fizyolojik veriye dayalı makine öğrenmesi ve derin öğrenmesi modelleri)
değerlendirmeleri sonucunda bu projede geliştirilen yardımcı sosyal robot
destekli sistem başarılı bulunmuştur.
Anahtar Kelime:
derin öğrenme
insan-robot etkileşimi
yardımcı teknolojiler
hastane robotları?
duygu tanıma