Sürdürülebilir Yarınlara Teknolojik Adımlar


Özdiyar Gedik Ö.

TÜBİTAK Projesi, 4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları, 2022 - 2022

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları
  • Başlama Tarihi: Şubat 2022
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2022

Proje Özeti

Proje Özeti

 

Projenin hedef kitlesi olan üstün yetenekli öğrenciler, eğitmen/atölye liderlerinin ve eğitim ortamları açısından projenin ihtiyaçları göz önüne alındığında 05-10 Eylül 2022 tarihleri arasında gerçekleştirilmesi planlanmaktadır.

İstanbul’un Türkiye nüfusunun %20’sini barındırması, sanayileşme oranı, sürdürülebilir kalkınma adına özel şirket, fabrika, üniversite, kamu kurumlarının yoğun bir çalışma sürdürmeleri ve proje yürütücüsü kurumun üniversiteler ile doğal bir bağ kurabilmesi göz önüne alındığında projenin ilk yılında İstanbul’da yapılması planlanmaktadır.

Proje üstün yetenekli öğrencilere sürdürülebilir bakış açısı kazandırmaya yönelik olarak İstanbul’ da bulunan dört farklı üniversite ile üniversitelerin laboratuvarlarının kullanımının sağlanması, teorik ve uygulamalı eğitimin bir arada verilebilmesi için protokol ve iş birliği sağlanmıştır.

a)   Amaç

Proje ile geleceğimiz olan çocuklarımızın sürdürülebilirlik yetkinliğini kazanmaları, Dünya’nın ihtiyacı olan sürdürülebilir kalkınma bilincini deneyimlemeleri, sürdürülebilir değerleri somutlaştırmaları, sürdürülebilir bir gelecek tasarlamaları, sürdürülebilirlik karmaşasını anlamlandırarak çözüm odaklı bakış açısıyla geleceğimiz için harekete geçmeleri ve bu konularda farkındalık oluşturulması hedeflenmiştir.

Kazandırılması planlanan hedefler doğrultusunda katılımcıların sürdürülebilirlik, insan ve teknoloji üçgeninde yetişen bireylerin gelecek problemleri arasında öngörülen nüfus artışı ile öz kaynakların yetersizliğinin farkında olarak yetişen bireylere dönüşmeleri amaçlanmaktadır.

b)    Kapsamı ve Hedef Kitlesi

Katılımcıların, sürdürülebilir ortamlardan uzak ancak akademik ve şirket bazında önlem alınmaya en yatkın ortamların sunulabileceği ayrıca sürdürülebilirlik alanında çalışmakta olan çok sayıda akademisyenin projeye sunabileceği katkılar göz önüne alındığında İstanbul ilinde gerçekleştirilmesi planlanmıştır. İstanbul Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları arasında yer alan amaçlı ortaklıklar kurmaya yönelik uygun bir kent olarak görülmektedir.

Proje kapsamında Sürdürülebilir Kalkınma amaçları temele alınmış olup TÜBİTAK Yeşil Mutabakat çerçevesinde etkinlikler tasarlanmıştır. Bu alanda alan yazınına katkı sunan ve kuramsal-etkinlikler ile zenginleştirilmiş çalışmalar yapan alanında uzman akademisyenlerin ortak çalışmaları ile katılımcılara kuramsal ve pratik bilgiler doğal ortamlarda; etkinlik ağırlıklı, işbirliğine dayalı öğrenme ve yaparak yaşayarak öğrenme modelini merkeze alarak; atölye, uygulamalı eğitimler şeklinde planlanmıştır.

Katılımcıların, sürdürülebilirlikten uzak kalan, sürdürülebilirlik kavramını bulunduğu ortam şartları dolayısı ile içselleştirmekte zorlanan yaşam koşullarının benzerlik gösterdiği İstanbul’da bulunan Bilim ve Sanat Merkezinde öğrenim gören 24 özel yetenekli 6 ve 7. sınıf ortaokul öğrencisi olması planlanmıştır.

c)  Yöntemi ve Sonucu

Proje öğreneni merkeze alan çağdaş eğitim yaklaşımları temel alınarak, iş birliğine dayalı, yaparak yaşayarak öğrenme ilkesi uygulanarak katılımcıların aldıkları eğitimi deneyimleyerek öğrenmelerine yönelik planlanmıştır. Katılımcıların etkinlik temelli olarak kuramsal ve uygulamalı eğitimleri atölyeler şeklinde almaları planlanmıştır. Proje kapsamındaki etkinlikler sayesinde katılımcıların sürdürülebilirlik yetkinliğinin kazanmaları, sürdürülebilir değerleri somutlaştırmaları, sürdürülebilirlik karmaşasına tartışarak fikirler ve çözüm yolları üretmeleri, geleceğimiz için harekete geçmeleri ve bu konularda farkındalık kazanmaları beklenmektedir.

 

Anahtar Kelimeler: Sürdürülebilir kalkınma, Sürdürülebilir amaçlar, Doğa, Yeşil mutabakat, Üstün yetenekli öğrenci, BİLSEM, Sürdürülebilirlik