TÜBİTAK Projesi, 4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları, 2022 - 2022
|
Proje Özeti
Projenin
hedef kitlesi olan üstün yetenekli öğrenciler, eğitmen/atölye liderlerinin ve
eğitim ortamları açısından projenin ihtiyaçları göz önüne alındığında 05-10
Eylül 2022 tarihleri arasında gerçekleştirilmesi planlanmaktadır. İstanbul’un
Türkiye nüfusunun %20’sini barındırması, sanayileşme oranı, sürdürülebilir
kalkınma adına özel şirket, fabrika, üniversite, kamu kurumlarının yoğun bir
çalışma sürdürmeleri ve proje yürütücüsü kurumun üniversiteler ile doğal bir
bağ kurabilmesi göz önüne alındığında projenin ilk yılında İstanbul’da
yapılması planlanmaktadır. Proje
üstün yetenekli öğrencilere sürdürülebilir bakış açısı kazandırmaya yönelik olarak İstanbul’ da
bulunan dört farklı üniversite ile üniversitelerin laboratuvarlarının
kullanımının sağlanması, teorik ve uygulamalı eğitimin bir arada
verilebilmesi için protokol ve iş birliği sağlanmıştır. a)
Amaç Proje ile geleceğimiz
olan çocuklarımızın sürdürülebilirlik yetkinliğini kazanmaları, Dünya’nın
ihtiyacı olan sürdürülebilir kalkınma bilincini deneyimlemeleri,
sürdürülebilir değerleri somutlaştırmaları, sürdürülebilir bir gelecek
tasarlamaları, sürdürülebilirlik karmaşasını anlamlandırarak çözüm odaklı
bakış açısıyla geleceğimiz için harekete geçmeleri ve bu konularda
farkındalık oluşturulması hedeflenmiştir. Kazandırılması planlanan hedefler
doğrultusunda katılımcıların sürdürülebilirlik, insan ve teknoloji üçgeninde
yetişen bireylerin gelecek problemleri arasında öngörülen nüfus artışı ile öz
kaynakların yetersizliğinin farkında olarak yetişen bireylere dönüşmeleri
amaçlanmaktadır. b)
Kapsamı ve Hedef Kitlesi Katılımcıların,
sürdürülebilir ortamlardan uzak ancak akademik ve şirket bazında önlem
alınmaya en yatkın ortamların sunulabileceği ayrıca sürdürülebilirlik
alanında çalışmakta olan çok sayıda akademisyenin projeye sunabileceği
katkılar göz önüne alındığında İstanbul ilinde gerçekleştirilmesi
planlanmıştır. İstanbul Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları arasında yer alan
amaçlı ortaklıklar kurmaya yönelik uygun bir kent olarak görülmektedir. Proje
kapsamında Sürdürülebilir Kalkınma amaçları temele alınmış olup TÜBİTAK Yeşil
Mutabakat çerçevesinde etkinlikler tasarlanmıştır. Bu alanda alan yazınına
katkı sunan ve kuramsal-etkinlikler ile zenginleştirilmiş çalışmalar yapan
alanında uzman akademisyenlerin ortak çalışmaları ile katılımcılara kuramsal ve
pratik bilgiler doğal ortamlarda; etkinlik ağırlıklı, işbirliğine dayalı öğrenme
ve yaparak yaşayarak öğrenme modelini merkeze alarak; atölye, uygulamalı
eğitimler şeklinde planlanmıştır. Katılımcıların,
sürdürülebilirlikten uzak kalan, sürdürülebilirlik kavramını bulunduğu ortam
şartları dolayısı ile içselleştirmekte zorlanan yaşam koşullarının benzerlik
gösterdiği İstanbul’da bulunan Bilim ve Sanat Merkezinde öğrenim gören 24
özel yetenekli 6 ve 7. sınıf ortaokul öğrencisi olması planlanmıştır. c)
Yöntemi ve Sonucu Proje
öğreneni merkeze alan çağdaş eğitim yaklaşımları temel alınarak, iş birliğine
dayalı, yaparak yaşayarak öğrenme ilkesi uygulanarak katılımcıların aldıkları
eğitimi deneyimleyerek öğrenmelerine yönelik planlanmıştır. Katılımcıların
etkinlik temelli olarak kuramsal ve uygulamalı eğitimleri atölyeler şeklinde
almaları planlanmıştır. Proje kapsamındaki etkinlikler sayesinde
katılımcıların
sürdürülebilirlik yetkinliğinin kazanmaları, sürdürülebilir değerleri
somutlaştırmaları, sürdürülebilirlik karmaşasına tartışarak fikirler ve çözüm
yolları üretmeleri, geleceğimiz için harekete geçmeleri ve bu konularda
farkındalık kazanmaları beklenmektedir.
|
|
Anahtar Kelimeler: Sürdürülebilir
kalkınma, Sürdürülebilir amaçlar, Doğa, Yeşil mutabakat, Üstün yetenekli
öğrenci, BİLSEM, Sürdürülebilirlik |