Çocukların Oyun Davranışları Ve Yürütücü İşlev Becerilerinde Açık Uçlu Materyallerin Oluşturduğu Değişimin İncelenmesi


AŞKAR N. (Yürütücü), DURMUŞOĞLU M. C.

TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2022

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mart 2022
  • Bitiş Tarihi: Ekim 2022

Proje Özeti

Çalışma, eylem araştırması deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı, Ankara ili

Etimesgut ilçesinde, bir anasınıfındaki 60-77 ay arası 24 çocuğun oyun davranışları ve

yürütücü işlev becerilerini, açık uçlu materyallerle oynadıkları oyunun nasıl değiştirdiğini

incelemektir/keşfetmektir. Araştırma, durum saptama, uygulama süreci olarak iki evrede

yürütülmüştür. Durum saptama evresi, Ekim 2021 boyunca, uygulama evresi ise Kasım 2021-

Haziran 2022 tarihleri arasında üç eylem planı döngüsü boyunca sürmüştür. Durum saptama

sürecinde, Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği (OÖDÖ), Baş-Ayak Parmakları-Dizler-Omuzlar

Görevleri (BADO), Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği (OÖDÖ), Çocuk Davranışları

Değerlendirme Ölçeği (ÇDDÖ), Çocukluk Dönemi Yürütücü İşlevler Envanteri (ÇDYİE) ile

çocukların yürütücü işlev becerileri hakkında veri toplanmıştır. Bu süreçte ayrıca araştırma

öncesi araştırmacı tarafından hazırlanan Oyun Gözlem Formu (OGF) ve Oyun Davranışları

Kontrol Listesinin de pilot uygulaması yapılarak formlara son hali verilmiştir. Toplanan veriler

proje yürütücüsü ve İnandırıcılık Komitesi üyeleriyle beraber değerlendirilerek birinci eylem

planı hazırlanmıştır (21 Ekim 2021). Uygulama sürecinde ise öğrenme ortamlarına, açık uçlu

materyaller yerleştirilerek çocukların oyun davranışları ve yürütücü işlev becerilerine yönelik

davranışları, hazırlanan OGF ve içeriğinde yer alan Oyun Davranışları Kontrol Listesi yoluyla

sistematik olarak kaydedilmiştir. Her eylem döngüsü sonunda toplanan veriler proje

yürütücüsü/araştırmacı tarafından tümevarım analizi yoluyla değerlendirilmiştir. Elde edilen

veriler ve değerlendirme sonuçları İnandırıcılık Komitesi üyeleriyle paylaşılmış ve yapılan

nihai değerlendirme sonrasında yeni eylem planı hazırlama ya da süreci tamamlama kararı

alınmıştır. Hazırlanan eylem planları, proje yürütücüsü/öğretmen araştırmacı tarafından

uygulanması-değerlendirilmesi-yansıtılması sürecinin bitiminde ise süreç boyunca toplanan

tüm veriler üzerinden nihai değerlendirme yapılmıştır. Eylem araştırmalarının vazgeçilmez bir

parçası olan araştırmacı günlüğü ise planlama aşamasından verilerin analiz edilmesine ve

raporlama sürecine kadar, araştırmanın her evresinde aktif olarak kullanılmıştır. Araştırmada

nitel ve nicel veriler olmak üzere iki tür veri elde edilmiştir. Nitel verilerin analizinde içerik

analizi ve tümevarım analizi yöntemi kullanılmıştır. Nicel verilerden kontrol listelerinin toplam

puan ve madde bazında değerlendirmelerinde frekans ve ortalama değerleri hesaplanmıştır.

Durum tespiti aşaması ve eylem planlarının tamamlanmasının ardından yapılan

değerlendirmede uygulanan ölçekler ön test- son test olarak değerlendirilmiş, araştırma

sorusuna bağlı olarak ilk önce verilerin normal dağılım koşulunu sağlayıp sağlamadığı kontrol

edilmiştir. Tüm ölçekler bazında normal dağılım koşulunun sağlanmasının ardından ise grup

içi karşılaştırmalar parametrik bir test olan t testi (paired sample test) ile yapılmış, elde edilen

her anlamlı değer için de etki büyüklüğü hesaplanmıştır.