Güler Yıldız T. (Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2014 - 2015
Çocuğun
okula uyum sağlamasını gerektiren ilk aşama aile ortamından ilk kez ayrılarak
okul öncesi eğitim kurumuna başladığı dönemdir. Benzer bir uyum dönemi çocuğun
okul öncesi eğitimden ilkokula geçişinde de görülebilmekte ve bireylerin tüm
eğitim yaşantısına yansıyabilecek olumsuz durumlar meydana gelebilmektedir. Okula
başlama ve eğitim aşamaları arasındaki geçiş dönemleri sadece çocuk için değil
aile için de bir uyum sürecini gerektirir. Pek çok ülkede bu uyum
dönemlerinde aile ve çocukla ilgili araştırma ve projeler yapılmaktadır.
Bu projenin
amacı çocuğun okula uyum sağlamasında ve devamındaki eğitim basamaklarına kolaylıkla
geçmesinde ailenin etkisini kültürler arası bir çalışma ile incelemektir. Uyum
dönemlerinde ailenin öz yeterlilik algılarının ve beklentilerinin süreç
üzerindeki etkileri incelenecek değişkenler arasındadır. Çalışmanın araştırma
grubunu Türkiye ve ABD’de 3-6 yaş arasında çocukları olan aileler
oluşturmaktadır.
Bu projenin
devamında geçiş sürecinde ailelerin yönlendirilmesi için kullanılacak kapsamlı bir
uygulama rehberinin geliştirilmesi planlanmaktadır. Bu rehberin aynı zamanda
uzunlamasına çalışmalar ile çocukların eğitim basamakları arasında takibini ve
dolayısıyla amaçlanan aile desteğinin sürdürülebilirliğini sağlayacak nitelikte
olması beklenmektedir.