Okul Öncesi Eğitime Başlama ve İlkokula Geçişte Ailenin Etkileri Kültürlerarası Bir Çalışma


Güler Yıldız T. (Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2014 - 2015

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Haziran 2014
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2015

Proje Özeti

Çocuğun okula uyum sağlamasını gerektiren ilk aşama aile ortamından ilk kez ayrılarak okul öncesi eğitim kurumuna başladığı dönemdir. Benzer bir uyum dönemi çocuğun okul öncesi eğitimden ilkokula geçişinde de görülebilmekte ve bireylerin tüm eğitim yaşantısına yansıyabilecek olumsuz durumlar meydana gelebilmektedir. Okula başlama ve eğitim aşamaları arasındaki geçiş dönemleri sadece çocuk için değil aile için de bir uyum sürecini gerektirir. Pek çok ülkede bu uyum dönemlerinde aile ve çocukla ilgili araştırma ve projeler yapılmaktadır.

Bu projenin amacı çocuğun okula uyum sağlamasında ve devamındaki eğitim basamaklarına kolaylıkla geçmesinde ailenin etkisini kültürler arası bir çalışma ile incelemektir. Uyum dönemlerinde ailenin öz yeterlilik algılarının ve beklentilerinin süreç üzerindeki etkileri incelenecek değişkenler arasındadır. Çalışmanın araştırma grubunu Türkiye ve ABD’de 3-6 yaş arasında çocukları olan aileler oluşturmaktadır. 

Bu projenin devamında geçiş sürecinde ailelerin yönlendirilmesi için kullanılacak kapsamlı bir uygulama rehberinin geliştirilmesi planlanmaktadır. Bu rehberin aynı zamanda uzunlamasına çalışmalar ile çocukların eğitim basamakları arasında takibini ve dolayısıyla amaçlanan aile desteğinin sürdürülebilirliğini sağlayacak nitelikte olması beklenmektedir.