Sürdürülebilir Okul Gelişimi için Etkili Dijital Okul Öz Değerlendirmesi


ALTUN A., AYDOS M., KÖSEOĞLU P., AKÇAPINAR G., TEKELİ P.

Erasmus Projesi, 2023 - 2024

  • Proje Türü: Erasmus Projesi
  • Başlama Tarihi: Ocak 2023
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2024

Proje Özeti

Teftiş Kurulu Başkanlığı (TKB), Milli Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatında yer alan, ulusal düzeyde tüm eğitim kurumlarında kalite standartlarını esas alarak izleme, değerlendirme ve teftiş faaliyetlerini yürüten, eğitim kurum ve personeline rehberlik eden bir kamu kurumudur. . 150 yıllık köklü bir geçmişe, pozitif ve güçlü bir kültüre sahip, kamu ve diğer bakanlıklar nezdindeki prestijini koruyan Teftiş Kurulu Başkanlığı, Ankara'da Milli Eğitim Bakanlığı ana hizmet binasının altıncı katında hizmet vermektedir.

Milli Eğitimin Temel Amaçları doğrultusunda eğitim kurumlarında yürütülen eğitim faaliyetleri; Mevzuata, Bakanlıkça belirlenen amaç ve hedeflere, kalite standartlarına ve performans kriterlerine göre analiz etmek, karşılaştırmak, ölçmek, kanıtlara dayalı olarak değerlendirmek ve sürekli iyileştirmek Teftiş Kurulu'nun asli görevidir.

Teftiş Kurulu Başkanlığı'nda 6 daire başkanı, 500 müfettiş ve 50 memur Teftiş Kurulu Başkanlığı'na bağlı olarak görev yapmaktadır. Milli Eğitim Kanunlarına göre okullarda kalite standartlarına dayalı teftiş, yönlendirme, izleme ve değerlendirme faaliyetleri Milli Eğitim Bakanlığı müfettişleri tarafından yürütülmektedir. Yine ülke genelindeki okulların rehberlik, teftiş, izleme, değerlendirme ve geliştirme faaliyetleri kapsamında yürütülen çalışmalara ilişkin esaslar Teftiş Kurulu tarafından belirlenir. Sonuç olarak Teftiş Kurulu'nun görev tanımı ve etkisi oldukça geniş olup tüm eğitim kurumlarını, eğitim yöneticilerini ve öğretmenleri kapsamaktadır. MEB 2021 istatistiklerine göre Türkiye'de yaklaşık 67.000 eğitim kurumu bulunmaktadır. Mevcut müfettiş sayısı, tüm eğitim kurumlarında periyodik (yıllık veya üç yıllık) rehberlik ve teftiş yapmak için yeterli değildir. Denetlenen kurumlardan alınan geri bildirimler, çok kısa bir sürede (3 gün) gerçekleştirilen dış denetimlerin okullarda eğitimin kalitesini artırmada yeterli olmadığını göstermektedir. Bu nedenle okullarda sürekli gelişimin sağlanabilmesi ve eğitimin kalitesinin yükseltilebilmesi için eğitim kurumlarının tüm faaliyetlerinin kalite standartlarına göre değerlendirileceği etkin bir öz değerlendirme mekanizmasının oluşturulması bir zorunluluk haline gelmiştir. Dış değerlendirmeye veri sağlayacak etkin bir öz değerlendirme modelinin hayata geçirilmesi Teftiş Kurulu'nun okullarda yürüttüğü rehberlik ve teftiş faaliyetlerinin kalitesini ve etkinliğini de artıracaktır.