Kendi Robotumuzu Kodluyoruz: Robotik Uygulamaların Üniversite Öğrencilerinin 21. Yüzyıl Yeterliklerine Etkisi


Gökçearslan Ş., Filiz O., Karademir Coşkun T.(Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Araştırma Projesi, 2018 - 2020

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Destek Programı: BAP Araştırma Projesi
  • Başlama Tarihi: Ekim 2018
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2020

Proje Özeti

Bu araştırmada; üniversite öğrencileriyle gerçekleştirilen Robotik uygulamaların, öğrencilerin

21. Yüzyıl öğrenen, yaratıcılık ve girişimcilik becerilerine etkisi ve etki ettiği diğer örtük

değişkenlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma açımlayıcı sıralı karma yöntemde

desenlemiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Sinop Üniversitesi 2019-2020 Güz ve Bahar

döneminde Robotik Uygulamalar dersini alan 54 öğrenci oluşturmaktadır. Ayrıca gerçek

uygulama öncesinde eğitim programının, ölçme araçlarının, teknik imkanların test edilmesi için

44 öğrenci ile pilot çalışma gerçekleştirilmiştir. Eğitimler öncesinde çalışma grubuna 21. yy.

Öğrenen Becerileri Kullanım Ölçeği, “Girişimcilik Ölçeği”, “Ne kadar yaratıcısınız?” ölçeği ve

araştırmacılar tarafından geliştirilen Robotik Dersi Başarı testi uygulanmıştır. Ölçme

araçlarının uygulanması sonrasında öğrencilere 14 hafta boyunca araştırmacılar tarafından

hazırlanan ve pilot çalışmada denemesi yapılan “Arduino ile Robotik Uygulamalar Öğretim

Programı” uygulanmıştır. Eğitimler sürecinde öğrenciler ayrıca kendi e-portfolyolarını

oluşturarak yaptıkları etkinlikleri bu e-portfolyolar da yayınlanmışlardır. Bu süreçte yaygın

etkinin sağlanması için araştırmacılar tarafından tüm eğitim kazanımlarını içeren bir “Robotik

Uygulamalar Eğitimi Video Serisi” hazırlanmış ve robotik çalışmalar yapan herkesin

ulaşabilmesi için bir Youtube kanalı üzerinden herkese açık bir şekilde yayınlanmıştır.

Eğitimler sonunda ölçme araçları yeniden uygulanmış ve elde edilen veriler varsayımlar test


edildikten sonra alt amaç cümlelerine uygun olarak çoklu doğrusal regresyon, tek örneklem t-

testi, kümeleme analizi ve ilişkisiz örneklemler için t-testine tabii tutulmuştur. Elden edilen


bulguların doğrulanması ve robotik eğitimlerin etki ettiği örtük değişkenlerin belirlenmesi

amacıyla da araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı-yapılandırılmış görüşme formları

kullanılarak nitel veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler in vivo kodlamaya tabii tutularak tüm

nicel ve nitel veriler bir bütünü oluşturacak şekilde yorumlanmıştır. Araştırma verileri genel

olarak değerlendirildiğinde robotik eğitimlerinin öğrencilerin 21. yüzyıl öğrenen yeterliklerine

ve girişimcilik becerilerine etkisinin olduğu belirlenmiştir. Yaratıcılık değişkeni ise nicel ve

nitel veriler arasındaki tutarsızlıktan dolayı tam olarak ifade edilememiştir. Bu değişkenlere ek

olarak robotik eğitimlerinin öğrencilerin problem çözme, analitik düşünme yeterliklerini,

motivasyon ve meraklarını, akıllı cihaz tasarımlama bilgilerini artırdığı sonucuna ulaşılmıştır.