Gökçearslan Ş., Filiz O., Karademir Coşkun T.(Yürütücü)
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Araştırma Projesi, 2018 - 2020
Bu araştırmada; üniversite öğrencileriyle gerçekleştirilen Robotik uygulamaların, öğrencilerin
21. Yüzyıl öğrenen, yaratıcılık ve girişimcilik becerilerine etkisi ve etki ettiği diğer örtük
değişkenlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma açımlayıcı sıralı karma yöntemde
desenlemiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Sinop Üniversitesi 2019-2020 Güz ve Bahar
döneminde Robotik Uygulamalar dersini alan 54 öğrenci oluşturmaktadır. Ayrıca gerçek
uygulama öncesinde eğitim programının, ölçme araçlarının, teknik imkanların test edilmesi için
44 öğrenci ile pilot çalışma gerçekleştirilmiştir. Eğitimler öncesinde çalışma grubuna 21. yy.
Öğrenen Becerileri Kullanım Ölçeği, “Girişimcilik Ölçeği”, “Ne kadar yaratıcısınız?” ölçeği ve
araştırmacılar tarafından geliştirilen Robotik Dersi Başarı testi uygulanmıştır. Ölçme
araçlarının uygulanması sonrasında öğrencilere 14 hafta boyunca araştırmacılar tarafından
hazırlanan ve pilot çalışmada denemesi yapılan “Arduino ile Robotik Uygulamalar Öğretim
Programı” uygulanmıştır. Eğitimler sürecinde öğrenciler ayrıca kendi e-portfolyolarını
oluşturarak yaptıkları etkinlikleri bu e-portfolyolar da yayınlanmışlardır. Bu süreçte yaygın
etkinin sağlanması için araştırmacılar tarafından tüm eğitim kazanımlarını içeren bir “Robotik
Uygulamalar Eğitimi Video Serisi” hazırlanmış ve robotik çalışmalar yapan herkesin
ulaşabilmesi için bir Youtube kanalı üzerinden herkese açık bir şekilde yayınlanmıştır.
Eğitimler sonunda ölçme araçları yeniden uygulanmış ve elde edilen veriler varsayımlar test
edildikten sonra alt amaç cümlelerine uygun olarak çoklu doğrusal regresyon, tek örneklem t-
testi, kümeleme analizi ve ilişkisiz örneklemler için t-testine tabii tutulmuştur. Elden edilen
bulguların doğrulanması ve robotik eğitimlerin etki ettiği örtük değişkenlerin belirlenmesi
amacıyla da araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı-yapılandırılmış görüşme formları
kullanılarak nitel veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler in vivo kodlamaya tabii tutularak tüm
nicel ve nitel veriler bir bütünü oluşturacak şekilde yorumlanmıştır. Araştırma verileri genel
olarak değerlendirildiğinde robotik eğitimlerinin öğrencilerin 21. yüzyıl öğrenen yeterliklerine
ve girişimcilik becerilerine etkisinin olduğu belirlenmiştir. Yaratıcılık değişkeni ise nicel ve
nitel veriler arasındaki tutarsızlıktan dolayı tam olarak ifade edilememiştir. Bu değişkenlere ek
olarak robotik eğitimlerinin öğrencilerin problem çözme, analitik düşünme yeterliklerini,
motivasyon ve meraklarını, akıllı cihaz tasarımlama bilgilerini artırdığı sonucuna ulaşılmıştır.