E-Eğiticiler Için Yapay Zeka Destekli Öğrenci İzleme Ve Değerlendirme Sisteminin Geliştirilmesi


AKÇAPINAR G. (Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2020 - 2020

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Temmuz 2020
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2020

Proje Özeti

COVID-19 salgını dolayısıyla dünyada olduğu gibi ülkemizde de eğitim/öğretimin uzaktan eğitim yoluyla yapılmasına karar verilmiş, milyonlarca öğrenci zorunlu olarak okullardan uzaklaşmak durumunda kalmıştır. Uzaktan eğitim ortamları öğrenciler için zaman ve mekandan bağımsız olma, kendi hızlarında ilerleme, zengin öğrenme materyalleri sunma gibi avantajlar sağlamaktadır. Ancak; geleneksel sınıf ortamları ile karşılaştırıldığında uzaktan eğitim ortamlarında öğrencilerin derse devam etme oranlarının daha düşük olduğu ve dersten başarısız olma eğilimlerinin de daha yüksek olduğu görülmektedir. Bu durum, hem öğrenci açısından, hem eğitim aldığı kurum açısından hem de ekonomik olarak ülke açısından kaynakların boşa kullanılmasına neden olmaktadır. Uzaktan eğitim ortamlarında karşılaşılan bu düşük tamamlama ve yüksek başarısızlık oranlarının önemli nedenlerinden bir tanesi, uzaktan eğitim ortamlarında öğretmenin fiziksel olarak bulunmamasıdır. Bu durum, özellikle öz düzenleme becerisi düşük öğrencilerin derslere devam etmemesi ve başarısız olmaları ile sonuçlanmaktadır. Bu sorunun çözümü için, öğrenciler, öğretmen tarafından uzaktan eğitim ortamında yaptıkları aktivitelerin takip edildiğini görmeli ve risk altındaki öğrencilere geri bildirimler sağlanmalıdır. Bunu gerçekleştirmek, ciddi bir zaman ve iş yükü gereksinimi dışında, uzaktan eğitim ile ders verme deneyimi olmayan ya da sınırlı olan öğretmenler açısından üstesinden gelmesi zor bir durumdur. Aynı zamanda, uzaktan eğitim ortamlarında, herkesin aynı anda katıldığı gözetimli sınavların yapılması olanaklı olmadığı için sorun yaşayan öğrencilerin zamanında tespit edilmesi de zor olabilmektedir. Önerilen proje kapsamında büyük veri ve yapay zeka yöntemleri kullanılarak uzaktan öğrenme ortamında sorun yaşayan öğrencilerin zamanında tespit edilmesini sağlayacak bir sistem geliştirilecektir. Bu sistem aynı zamanda başarısız olma riski yüksek öğrencilere müdahalelerde bulunarak olası başarısızları azaltma konusunda karar alıcılara yardımcı olacaktır.