ARAS KEMER F. N. (Yürütücü), ÖZER A., DOĞAN N., EMİL S.
TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2023
Bilginin hızlıca çoğalıp yayıldığı değişen dünyada, öğrenci merkezli eğitim anlayışı giderek daha fazla benimsenmeye başlamıştır. Bu noktada öğrencinin kendi kendine öğrenmesine vurgu yapan “öz düzenlemeli öğrenme”, “öz-yönetim becerileri”, “öz-yeterlik gibi kavramlar daha çok önem kazanmıştır. Bu çerçevede araştırmanın temel amacı, ortaokul öğrencilerinde ebeveyn katılımı ve öz-yönetim becerileri ile öz-düzenlemeli öğrenme arasındaki ilişkide öz-yeterlik ve motivasyonun aracı rolünü incelemektir. Ayrıca, ortaokula giden yaklaşık 890 kişilik bir öğrenci örneklemi üzerinde “öz-yönetim becerileri ölçeği” geliştirilecektir. Bu çalışmada karma araştırma yöntemlerinden açıklayıcı desen kullanılacaktır. Nicel kısımda yaklaşık 1000 kişilik bir öğrenci örnekleminden “öz-yönetim ölçeği”, “öz-düzenlemeli öğrenme ölçeği”, “çocuklarda öz-yeterlik ölçeği”, “akademik motivasyon ölçeği” ve ortaöğretim okullarında aile katılımı ölçeği” kullanılarak veri toplanacaktır. Nitel kısımda, ölçekleri yanıtlayan öğrencilerden seçilecek 15 öğrenciyle, bunların ebeveynleriyle (15 kişi) ve öğretmenleriyle (15 kişi) odak grup görüşmeleri gerçekleştirilecektir. Çalışmada nicel veriler Mplus 8 paket programında çoklu seri aracılık testi (multiple serial mediation model) yapılarak analiz edilecektir. Nitel veriler ise Maxqda 2020 paket programı kullanılarak içerik analizi yoluyla test edilecektir. Elde edilen nicel ve nitel veriler bulgular kısmında karşılaştırılarak incelenecektir. Sonuçlar ilgili literatür ışığında tartışılacak ve öneriler sunulacaktır.