ÜNAL E. (Yürütücü)
Şirket, 2022 - 2022
Perkütan endoskopik gastrostomi (PEG), oral yolla beslenemeyen ve 2-3 haftadan daha uzun beslenme desteğine ihtiyaç duyan hastalarda uygulanan beslenme yöntemidir. Günümüzde baş-boyun, gastrointestinal sistem kanserlerinin ve nörolojik hastalıkların giderek yaygınlaşması bu yöntemin kullanımını oldukça artırmıştır. PEG, hastaların hastanede kalış süresini kısaltması, ekonomik ve güvenli olması nedeniyle diğer beslenme yöntemlerine göre sıklıkla tercih edilmektedir. PEG ile beslenme desteği alan hastalarda, tanılanan hastalık sepmtomları kontrol altına alındığında beslenme desteği evde sürdürülebilir. PEG’in taburculuk sonrası evde yönetiminde mekanik (tüpte tıkanma, tüp kenarından sızıntı, gömülü tampon sendromu vb…), gastrointestinal (bulantı, diyare, konstipasyon vb…), metabolik (hipergranülasyon, refeeding sendromu vb…) ve enfeksiyöz sorunlar (stoma alanı enfeksiyonu vb.) gelişebilir. PEG bakımı, PEG’den besleme ve ilaç uygulamalarına ilişkin bu sorunlar hastanın ve özellikle bakım verenlerin uygulamalı ve nitelikli eğitimi ile yönetilebilir. Bakım verenlerin PEG bakımına ilişkin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerilerinin gelişimi için güncel uygulamalı eğitim tekniklerinin kullanılması önemlidir. Simülasyon temelli eğitim bu becerileri geliştiren, öğrenmedeki yetkinlik ve yeterliliği sağlayan, bakım verenlerin bilgi, beceri ve tutumlarını geliştiren ve bakım verenleri evde bakıma hazırlayan eğitim yöntemlerinden biridir. Bu çalışmada perkütan endoskopik gastrostomili hastaların bakım verenlerinin simülasyon temelli eğitim modeli ile eğitilmesi ve bu eğitim modelinin hastane sistemine entegre edilmesi amaçlanmaktadır. Bu eğitim modelinin bakım verenlerin evde bakıma hazırlığına, karşılaşacakları sorunlarla baş etme becerileri kazanmalarına ve bakıma ilişkin komplikasyonların önlenmesine, hastaneye yeniden yatışlarının azalmasına ve bakım verenlerin yaşam kalitesinin artırılmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.