Öğretim Elemanlarının Çevrimiçi Eğitim Verme Yetkinliklerinin Geliştirilmesi: Yenilikçi Bir Mesleki Gelişim Programının Tasarlanması ve Değerlendirilmesi


Demiraslan Çevik Y. (Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Şubat 2023
  • Bitiş Tarihi: Şubat 2025

Proje Özeti

Teknolojideki gelişmelerle beraber bilgi üretimi ve bilgiye erişimin daha önce hiç olmadığı kadar arttığı bir zamanda yaşıyoruz. Bilgi ve teknolojideki bu hızlı değişimler yükseköğretim ekosisteminin önemli bir bileşeni olan öğrenme-öğretme süreçlerinde ve dolayısıyla program amaçlarında ciddi dönüşümleri tetiklemektedir. Yükseköğretimde eğitim teknolojilerinin kullanımı ile ilgili eğilimler farklılaşan öğrenen ihtiyaçlarına yönelik olarak beceri/yeterlik odaklı dersler ile çevrimiçi ya da karma eğitim ortamlarında ders ve programlar sunmayı kapsamaktadır. Covid-19 pandemisi dünya çapında eğitim sistemlerini inanılmaz biçimde etkilemiş ve çevrimiçi eğitimle ilgili öngörüleri hızlandırmıştır. Yani Covid-19 sonrası çevrimiçi eğitim pedagojik bir dönüşüm sağlamış, daha öncesinde informal eğitimi destekleyici roldeyken şimdi formal eğitim sisteminin yavaş yavaş yerine geçmeye başlamıştır. Kriz dönemi geçse de tam olarak normale dönülemediğinden yükseköğretim kurumlarının uzun dönemde dijital dönüşümü sağlamak üzere eylem planları hazırlayıp uygulamaları gerekmektedir. Bu eylem planının önemli bir bileşeni, süreçte temel aktörler olan öğretim elemanlarının mesleki gelişimini desteklemek olmalıdır. Bu doğrultuda, öğrenen merkezli ve yenilikçi eğitim modellerinin kurgulanması, farklı teknolojik araç ve kaynakların sınıf süreçlerinde etkili kullanımına yönelik planlamaların yapılması ve öğretim elemanlarının çevrimiçi eğitim konusunda yetkinleşmeleri önemli görünmektedir. Ülkemizdeki üniversitelerin uluslararası standartlarda çevrimiçi eğitim programlarını geliştirip uygulamaları uluslararasılaşmaya önemli katkı sağlayacaktır. Diğer taraftan, ülkemizde çevrimiçi eğitimde kalite konusunun yeterince ele alınmadığı ifade edilmektedir (Koyuncuoğlu, 2020; Tonbuloğlu ve Aydın, 2015; Uysal ve Kuzu, 2011). Bu amaçla YÖK koordinatörlüğünde kurumsal düzeyde çevrimiçi eğitime yönelik kalite standartlarının belirlenmesi, kalite güvencesini sağlamaya yönelik mekanizmaların oluşturulması ve araştırma süreçleriyle izlenip geliştirilmesi gerekliliği vurgulanmıştır (Tonbuloğlu ve Aydın, 2015; Uysal ve Kuzu, 2011).

 

Bu projenin amacı, öğretim elemanlarının mesleki gelişimlerini destekleme kapsamında çevrimiçi eğitim yetkinliklerinin geliştirilmesine yönelik bir öğrenme ortamının tasarlanması ve değerlendirilmesidir. Belirtilen amaç doğrultusunda projenin dört aşaması bulunmaktadır. Birinci aşamada, çevrimiçi eğitimde kalite güvencesini sağlamak üzere uluslararası düzeyde birçok yükseköğretim kurumunda etkili bir şekilde uygulanan Quality Matters (QM) ders tasarım standartları rubriği Türkçe literatüre kazandırılacaktır. İkinci aşamada, pandemi sonrası öğretim elemanlarının çevrimiçi eğitim verme konusundaki eğitim ihtiyaçları belirlenecektir. Üçüncü aşamada, çevrimiçi eğitime yönelik kalite standartları ve eğitim ihtiyaçları göz önünde bulundurularak öğretim elemanlarının çevrimiçi eğitim vermek için yetkinliklerini geliştirmeye dönük yenilikçi araç ve pedagojileri içeren bir öğrenme ortamı açık çevrimiçi ders olarak tasarlanacaktır. Son aşamada, açık çevrimiçi dersin öğretim elemanlarının çevrimiçi eğitim yetkinliklerini geliştirmedeki etkililiği değerlendirilecektir.

 

Bu doğrultuda öncelikle QM rubriğinin Türkçe’ye kazandırılması ve öğretim elemanlarının çevrimiçi eğitime yönelik eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi çalışmaları eşzamanlı olarak yürütülecektir. Ardından çevrimiçi eğitim yetkinliklerinin geliştirilmesi için öğretim tasarımı ilkelerine uygun nitelikli bir öğrenme ortamı açık çevrimiçi ders olarak tasarlanacak ve pilot çalışmaların ardından yapılacak esas uygulama sonucunda tüm öğretim elemanlarının kullanımına sunulacaktır.

 

Teknolojik yenilikler eğitimde kaliteyi artırmada tek başına yeterli değildir. Bu teknolojileri kullanmada yetkinlik kazanmış, bunların etkileri ile ilgili farkındalıkları gelişmiş öğretim elemanlarının yetiştirilmesi önemlidir. Bu şekilde eğitimde nitelik sorununun temelindeki faktörlere dokunan, sürdürülebilir çözümler üretilecektir. Bu proje, nitelikli çevrimiçi eğitime yönelik yenilikler ile ilgili iyi uygulamaları çoğaltmayı, bunların kurum düzeyinde görünürlüğünü ve paylaşımını artırmayı ve böylece kurumsal ve ulusal düzeyde sürdürülebilir bir değişime öncülük etmeyi amaçlamaktadır.