Küçükali S. (Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2016 - 2018
Hidroelektirik
Santraller (HES) yukarı ve aşağı yönlü göç eden balıkların geçişlerini bloke
edebilir ya da gecikmeye sebep olabilirler. Bu durum balık popülasyonlarında
azalmaya neden olur. Balık geçitleri, su canlılarının göç yolları üzerindeki
baraj ve bent gibi engelleri aşarak akarsudaki memba ve mansap göçlerini
kolaylaştıran yapılardır. Sazlık tipi balık geçişinde sazlık bloklarının eğimli
bir açık kanala farklı düzeneklerde yerleştirilmesinden 1 m/s’den düşük hızlar
oluşması neticesinde küçük
ve büyük farklı balık türlerinin göç edebilmesi için uygun hidrolik
koşullar oluşur. Literatürde
ilgili konuda bundan önce gerçekleştirilen çalışmalarda sadece büyük balıkların
balık geçitlerindeki göçünü dikkate alınmış ve küçük balıkların göçü ihmal
edilmiştir. Ayrıca, önerilen balık geçiş yapısının diğer klasik balık geçidi
tiplerinden en önemli farklılığı ise değişik boylarda ve türlerdeki balıklara
herhangi bir engel oluşturmadan nehir rejiminde ve üniform akım koşulları
altında göç koridorları sağlamasıdır. Bu elverişli hidrolik koşulları oluşturan
hidrolik süreç sazlık blokların bir geçirgenliğe sahip olması ve sazlıkların
titreşimi hareketiyle akımın enerjisini kırmasıdır. Ayrıca, sazlıkların
titreşim hareketi, balıkların yanal çizgilerini kullanarak balık geçidi
girişini bulmalarını sağlayan bir fiziksel etken olabilir.
Önerilen proje kapsamında İyidere Akarsu havzasında işletmede olan
İncirli HES’teki mevcut balık geçidi sazlık tipi balık geçidine çevrilecek ve
balık geçidinin hidrodinamik ve balık davranışı (balıkların yapıya girişi,
balıkların izledikleri göç koridorları ve dinlenme bölgeleri) arasındaki ilişkinin
incelenmesi amaçlanmıştır. İyidere Akarsu havzası biyolojik çeşitlilik
açısından oldukça zengindir ve akarsuda 13 balık türü tespit edilmiştir. Önerilen proje kapsamında ilk defa prototip
ölçeğinde yenilikçi bir balık geçiş yapısı olan sazlık tipi balık geçidinde,
balıkların izledikleri göç yolları ile türbülans yapısı eşzamanlı olarak
izlenecek ve incelenecektir. Balıkların izledikleri göç yolları ve dinlenme
alanları radio telemetri yöntemiyle belirlenecektir. Bir yıl boyunca balık
geçişinin girişindeki dinamik hidrolik yük koşulları altında, farklı akım
bölgelerindeki düşey hız profilleri Nivus ölçüm cihazının kullanılmasıyla;
türbülans yapısı ise üç boyutlu anlık noktasal hızların mikro akustik
hız ölçerle ölçülmesiyle elde edilecektir. Yapılan bu
ölçümlerden balık geçişi boyunca ki Froude sayısı, Reynolds kayma gerilmesi,
türbülans şiddeti, ve türbülans kinetik enerjinin dağılımının elde edilmesi
amaçlanmıştır. Buradan, balık davranışı karakteristikleri bu hidrolik
parametrelerle ilişkilendirmeye çalışılacaktır. Ayrıca, önerilen proje
kapsamında ilk defa Froude sayısı farklı balık türlerinin balık geçidi boyunca
izledikleri göç yollarını ve dinlenme alanlarını incelemede referans bir değer
olarak kullanılacaktır. Böylece, yapılacak
analiz fiziksel bir temele dayandırılacak ve balık geçişi yapılarının
tasarımındaki en önemli iki parametre olan akım hızı ve akım derinliğini
içerecektir. Buradan elde edilecek sonuçlar genelleştirebilecek ve diğer klasik
tarzdaki balık geçitlerine uyarlanabilecektir. Elde edilen sonuçlar hidrolik ve
biyolojik parametrelerin fonksiyonu olarak incelenecek ve balıkların akıma ait
bilgileri nasıl kullandıkları ve işlediklerini anlaşılmasına katkı sağlayacaktır.
Projeden elde edilen sonuçlardan ve bilgilerden balık geçidi tasarlayan
mühendislik büroları, yetkili kamu kurumları ve balık biyologları
faydalanabilir. Ayrıca, çalışmanın hidroelektrik enerjiden sürdürülebilir bir
şekilde faydalanılmasına katkı sağlaması beklenmektedir.