Suriyeli mülteci ve Türk öğrencilerin motivasyonel benlik sistemleri üzerine karşılaştırmalı bir çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: TED Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Zeynep Doğu

Danışman: Özlem Canaran

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışma, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türk ve Suriyeli mülteci öğrencilerin İkinci Dil Motivasyonel Benlik Sistemlerini (L2MSS) karşılaştırmayı ve İkinci Dil Motivasyonel Benlik Sistemindeki sekiz alt kategori arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Çalışma, deneysel olmayan, betimleyici korelasyon çalışması olarak desenlenmiş olup, veriler yapılandırılmış L2MSS anketi ile 13-18 yaş arasında olan 479 katılımcıdan toplanmıştır. Ortalama değerlerin ve katılımcıların İkinci Dil Motivasyonel Benlik Sistemleri arasındaki farklılıkların hesaplanması için betimleyici analiz, bağımsız örneklem t-testi ve ANOVA testleri uygulanmıştır. İkinci Dil Motivasyonel Benlik Sistemi anketinde yer alan alt kategoriler arasındaki ilişkiyi göstermek için Pearson Korelasyon Katsayısı hesaplanmıştır. Araştırmanın bulguları, Suriyeli mülteci öğrencilerin İkinci Dil Motivasyonel Benlik Sistemlerinin her bir alt kategori için Türk öğrencilere göre daha yüksek olduğunu göstermiştir. Kültürel ilgi ve ideal ikinci dil benliği her iki grup için en yüksek değerlere sahip alt kategorilerdir. Ek olarak, bütünleştiricilik, İngilizce öğrenmeye ilişkin tutum, çevre, ideal ikinci dil benliği, gereken İngilizce benliği ve amaçlanan öğrenme çabası alt kategorilerinde, iki grup arasında anlamlı farklılıklar olduğu saptanmış, ancak İngilizce kaygısı ve kültürel ilgi kategorilerinde iki grup arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Son olarak, bütünleştiricilik ile İngilizce öğrenmeye karşı tutum, ideal ikinci dil benliği ve amaçlanan öğrenme çabası arasında olumlu yönde güçlü bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır.