Thesis Type: Postgraduate
Institution Of The Thesis: Hacettepe University, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Turkey
Approval Date: 2022
Thesis Language: Turkish
Student: ALİ KEMAL TOKSÖZ
Supervisor: Yalçın Yalaki
Abstract:
Bu
çalışmanın amacı, STEM eğitimi hakkında Kırşehir ilindeki devlet okullarında
çalışmakta olan sınıf öğretmenlerinin ve STEM eğitimi ile ilgili akademik yayım
gerçekleştirmiş uzmanların görüşlerini incelemektir. STEM eğitiminin dünyada
popülerleşmesi, yorum farklılıklarını doğurmuştur. STEM eğitimi ile ilgili
algının daha iyi anlaşılabilmesi için bu çalışmanın yapılması gerekli
görülmüştür. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak
gerçekleşmiştir. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu
ve yazılı görüşme formu kullanılmıştır. Toplanan veriler betimsel ve içerik
analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucuna sınıf
öğretmenleri açısından bakıldığında STEM eğitimi kavramı ile tanıştıkları ancak
yeterli içerik bilgisine sahip olmadıkları belirlenmiştir. Uzmanlar açısından
bakıldığında ise, STEM eğitiminin Türkiye’de eksik/yanlış bilindiği, bu
eğitimin moda olarak görüldüğü, ticari amaçlarla Makerlab atölyelerinde
gerçekleştiği görüşleri dile getirilmiştir. STEM eğitiminin 21. yüzyıl
becerilerini kazandırabileceği; ekonomik kalkınmayı sağlamak gibi faydaları
olacağı yönünde görüşler belirtilmiştir. Sınıf öğretmenleri STEM eğitimi
etkinliklerinin dört dalı içermesi gerektiğini belirtirken, uzmanlar ise en az
iki alt dalın bütünleşmiş şekilde yürütülmesiyle STEM eğitiminin
gerçekleşebileceğini ifade etmişlerdir. Ayrıca sınıf öğretmenlerine göre
robotik kodlama, scratch, arduino gibi çalışmaların STEM eğitiminde bulunması
gerektiği; uzmanlara göre ise gerekli olduğunda uzmanlarla iş birliği yapılarak
sürecin yürütülebileceği görüşleri dile getirilmiştir.