Thesis Type: Postgraduate
Institution Of The Thesis: Hacettepe University, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İç Hastalıkları Hemşireliği A.B.D., Turkey
Approval Date: 2021
Thesis Language: Turkish
Student: GİZEM CANSIZ
Co-Supervisor: Pınar Borman
Supervisor: Sevgisun Kapucu
Abstract:
Bu tek grupta ön test son test yarı
deneysel araştırmanın amacı meme kanseri ilişkili lenfödemi (MKİL) olan
hastalara uygulanan kendi kendine lenfödem yönetimi (KKLY) eğitim programının
hasta uyumu, günlük yaşam aktiviteleri ve hasta aktiflik düzeyine etkisinin
belirlenmesidir. Araştırma, Hacettepe Üniversitesi Onkoloji Hastanesi Lenfödem
Tanı ve Tedavi Uygulama ve Araştırma Merkezinde 1 Aralık 2019 – 15 Aralık 2020
tarihleri arasında MKİL olan 44 hastayla yürütülmüştür. Araştırmanın
başlangıcında hastaların üst ekstremite lenfödem değerlendirmeleri yapılmış ve
ardından hastalara planlı bir şekilde KKLY eğitim programı uygulanmıştır.
Araştırmaya dâhil edilen hastalar 12 ay boyunca takip edilmiştir. Araştırmada
Kişisel Bilgi Formu, Üst Ekstremite Lenfödem Tanılama Formu, Kronik Hastalıklar
Uyum Ölçeği, KATZ Günlük Yaşam Aktiviteleri İndeksi, Kol-Omuz ve El Sorunları
Anketi ve Hasta Aktiflik Düzeyi Ölçüm
Aracı kullanılmıştır. Araştırmada, ön test ile son test bulguları
karşılaştırıldığında, hastaların üst ekstremite volümünde anlamlı bir azalma,
hasta uyumu ve hasta aktiflik düzeyinde anlamlı bir artış olduğu belirlenmiştir
(p<0,05). Araştırma sonucunda hastaların lenfödem ilişkili semptomlarında da
azalma olduğu belirlenmiştir. Araştırmada KKLY eğitim programının hastaların
üst ekstremite volümünde azalma sağladığı, hasta uyumunu ve hasta aktiflik
düzeyini artırdığı, günlük yaşam aktivitelerini bağımsız gerçekleştirmelerine
katkıda bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Hemşireler tarafından KKLY eğitim
programının, hastanın tedaviye uyumunu ve aktif katılımını sağlamada kullanılması,
hemşirelik ve lenfödem yönetimi ile ilgili literatüre güçlü kanıtlar
oluşturacak randomize kontrollü araştırmaların yapılması önerilmektedir.